”Ihanaa, ku on pystytty tarjoamaan tämmönen mahollisuus” : opetushenkilökunnan kokemuksia erityiskoulun etäryhmästä yleisopetuksen koulussa
Vesa, Ida; Vilén, Riikka (2021-04-20)
Vesa, Ida
Vilén, Riikka
I. Vesa; R. Vilén
20.04.2021
© 2021 Ida Vesa, Riikka Vilén. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105047646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105047646
Tiivistelmä
Yleisopetuksen koulussa toimiva erityiskoulun etäryhmä on perustettu vastaamaan neuropsykiatrisia häiriöitä omaavien erityiskoulun oppilaiden tarpeisiin. Etäryhmä koostuu erityiskoulun oppilaista, joilla on neuropsykiatrisia häiriöitä, kuten autismikirjon piirteitä. Etäryhmän toiminnan tarkoituksena on valmistaa oppilaita jatko-opintoihin tarjoamalla heille mahdollisuus opiskella etäryhmänä yleisopetuksen koulussa. Oppilaat saavat opetusta sekä omalta erityisluokanopettajalta että aineenopettajilta eri opetusympäristöissä.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten erityiskoulun oppilaista muodostetun etäryhmän opetukseen ja toimintaan osallistuva opetushenkilökunta on kokenut etäryhmän opiskelun yleisopetuksen koulussa. Teoreettisessa viitekehyksessä kuvaamme, mitä autismikirjolla tarkoitetaan, sekä miten se voidaan huomioida koulukontekstissa. Viitekehyksessä avaamme myös kolmiportaisen tuen käsitettä ja kuvaamme erityisopetuksen toimintaympäristöjä, sekä tuomme esiin erityisopetukseen liittyviä näkökulmia. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimukseen osallistui kuusi etäryhmän opetus-henkilöstön jäsentä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua ja sähköistä kyselylomaketta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että erityiskoulun etäryhmän toimintaan ja opetukseen osallistuva opetushenkilökunta on käyttänyt useita erilaisia keinoja toteuttaessaan etäryhmän opetusta yleisopetuksen koulussa. Opetushenkilökunnan kuvailemat keinot liittyivät oppimisympäristöjen järjestelemiseen, ennakointiin sekä yhteistyöhön. Lisäksi tuloksista nousee esille opetushenkilökunnan kokemuksia liittyen erityiskoulun etäryhmän opiskeluun ja toimintaan yleisopetuksen koulussa. Opetushenkilökunnan kuvaamat kokemukset liittyvät tekijöihin, joita he ovat pitäneet etäryhmän toiminnan kannalta tärkeinä. Tämän lisäksi opetushenkilö-kunta nosti esiin myös ennalta-arvaamattomia ja onnistumisen kokemuksia, sekä kokemuksia kehittämistarpeista. Tuloksista nähdään, että opetushenkilökunnan kuvailemat keinot sekä kokemukset ovat linjassa sen kanssa, mitä aikaisemmassa aiheeseen liittyvässä tutkimuksessa on todettu. A special school remote group in a mainstream education school has been established to meet the needs of special school students with neuropsychiatric disorders. The special school remote group includes students with neuropsychiatric disorders such as autism spectrum disorders. The purpose of the remote group is to prepare students for postgraduate studies by offering them the opportunity to study as a remote group in a mainstream education school. Students receive instruction from their own special class teacher and subject teachers in different teaching environments.
The purpose of this Master’s thesis is to find out how the teaching staff who participates in the teaching of a special school remote group have experienced remote group studying in a general education school. In the theoretical framework, we describe the concept of autism spectrum, concept of three-level support, special educational environments and aspects related to special needs education. The study is a qualitative case study and research material has been collected through thematic interviews and a survey. Six people participating in the activities and teaching of the special school’s remote group participated in the study.
The results of the study showed that the teaching staff who are involved in the activities and teaching of the special school remote group have used several different ways of teaching a special school group in a general education school. These ways that the teaching staff described were related to arranging learning environments, anticipation and cooperation. The results also present the experiences of the teaching staff in relation to the study and activities of the special group’s remote group in the general education school. The experiences described by the teaching staff relate to factors that they have considered important for the functioning of the remote group, unpredictable and successful experiences and experiences of development needs. The results show that the ways and experiences described by the teaching staff are in line with the previous research on the subject.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten erityiskoulun oppilaista muodostetun etäryhmän opetukseen ja toimintaan osallistuva opetushenkilökunta on kokenut etäryhmän opiskelun yleisopetuksen koulussa. Teoreettisessa viitekehyksessä kuvaamme, mitä autismikirjolla tarkoitetaan, sekä miten se voidaan huomioida koulukontekstissa. Viitekehyksessä avaamme myös kolmiportaisen tuen käsitettä ja kuvaamme erityisopetuksen toimintaympäristöjä, sekä tuomme esiin erityisopetukseen liittyviä näkökulmia. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimukseen osallistui kuusi etäryhmän opetus-henkilöstön jäsentä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua ja sähköistä kyselylomaketta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että erityiskoulun etäryhmän toimintaan ja opetukseen osallistuva opetushenkilökunta on käyttänyt useita erilaisia keinoja toteuttaessaan etäryhmän opetusta yleisopetuksen koulussa. Opetushenkilökunnan kuvailemat keinot liittyivät oppimisympäristöjen järjestelemiseen, ennakointiin sekä yhteistyöhön. Lisäksi tuloksista nousee esille opetushenkilökunnan kokemuksia liittyen erityiskoulun etäryhmän opiskeluun ja toimintaan yleisopetuksen koulussa. Opetushenkilökunnan kuvaamat kokemukset liittyvät tekijöihin, joita he ovat pitäneet etäryhmän toiminnan kannalta tärkeinä. Tämän lisäksi opetushenkilö-kunta nosti esiin myös ennalta-arvaamattomia ja onnistumisen kokemuksia, sekä kokemuksia kehittämistarpeista. Tuloksista nähdään, että opetushenkilökunnan kuvailemat keinot sekä kokemukset ovat linjassa sen kanssa, mitä aikaisemmassa aiheeseen liittyvässä tutkimuksessa on todettu.
The purpose of this Master’s thesis is to find out how the teaching staff who participates in the teaching of a special school remote group have experienced remote group studying in a general education school. In the theoretical framework, we describe the concept of autism spectrum, concept of three-level support, special educational environments and aspects related to special needs education. The study is a qualitative case study and research material has been collected through thematic interviews and a survey. Six people participating in the activities and teaching of the special school’s remote group participated in the study.
The results of the study showed that the teaching staff who are involved in the activities and teaching of the special school remote group have used several different ways of teaching a special school group in a general education school. These ways that the teaching staff described were related to arranging learning environments, anticipation and cooperation. The results also present the experiences of the teaching staff in relation to the study and activities of the special group’s remote group in the general education school. The experiences described by the teaching staff relate to factors that they have considered important for the functioning of the remote group, unpredictable and successful experiences and experiences of development needs. The results show that the ways and experiences described by the teaching staff are in line with the previous research on the subject.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]