Luontokoulut osana alakoulun ympäristökasvatusta
Koho, Vappu (2021-04-16)
Koho, Vappu
V. Koho
16.04.2021
© 2021 Vappu Koho. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104227602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104227602
Tiivistelmä
Ympäristökasvatus ja kestävä elämäntapa ovat vahvasti esillä nykyisissä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2016). Tästä huolimatta opetussuunnitelmissa ei ole määritelty ympäristökasvatuksen toteuttamiselle kouluissa suoria menetelmiä, jolloin vastuu ympäristökasvatuksen toteuttamisen tavoista jää usein yksittäiselle opettajalle. Opettajan ajalliset ja osaamiseen liittyvät resurssit ympäristökasvatuksen toteuttamiselle ovat kuitenkin rajalliset, minkä vuoksi koulujen ympäristökasvatusta toteutetaan vielä hyvin vaihtelevasti.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suomalaista luontokoulutoimintaa alakoulun ympäristökasvatuksen tukena. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä on suomalainen luontokoulutoiminta ja mitkä ovat sen tavoitteet ja toimintatavat. Lisäksi selvitettiin sitä, miten luontokoulutoiminta tukee alakoulun ympäristökasvatukselle asetettuja tavoitteita kestävän elämäntavan ja ympäristövastuullisuuden osalta, sekä miten luontokoulutoiminta tukee ympäristökasvatuksen toteuttamista käytännössä. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena on tutkia jo olemassa olevaa tietoa. Tutkimuksen tarkoituksena olikin luoda kokonaiskuvaa Suomen luontokoulutoiminnasta ja sen mahdollisuuksista tukea alakoulun ympäristökasvatuksen tavoitteita ja toteuttamista.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luontokoulutoiminta on Suomessa merkittävä ympäristökasvatuksen muoto. Luontokoulujen yhtenä tavoitteena on tukea kouluja ympäristökasvatustyössä ja niiden toimintatavat perustuvat luonnossa toimimiseen sekä kokemuksellisuuteen ja tekemällä oppimiseen. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että juuri kokemuksellisen oppimisen ja luonnossa toimimisen kautta luontokoulutoiminta tukee ympäristökasvatuksen tavoitteita sekä käytännön toteuttamista alakouluissa. Tuloksista käy kuitenkin ilmi, että erityisesti luontokoulutoiminnan kertaluontoisuus on tekijä, joka toisaalta estää luontokouluja saavuttamasta toiminnassaan ympäristökasvatuksen tavoitteita ja myös tukemasta opettajia heidän ympäristökasvatustyössään. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että pitkittäistutkimusta suomalaisesta luontokoulutoiminnasta ja sen vaikutuksista tulee tehdä lisää.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suomalaista luontokoulutoimintaa alakoulun ympäristökasvatuksen tukena. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä on suomalainen luontokoulutoiminta ja mitkä ovat sen tavoitteet ja toimintatavat. Lisäksi selvitettiin sitä, miten luontokoulutoiminta tukee alakoulun ympäristökasvatukselle asetettuja tavoitteita kestävän elämäntavan ja ympäristövastuullisuuden osalta, sekä miten luontokoulutoiminta tukee ympäristökasvatuksen toteuttamista käytännössä. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena on tutkia jo olemassa olevaa tietoa. Tutkimuksen tarkoituksena olikin luoda kokonaiskuvaa Suomen luontokoulutoiminnasta ja sen mahdollisuuksista tukea alakoulun ympäristökasvatuksen tavoitteita ja toteuttamista.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luontokoulutoiminta on Suomessa merkittävä ympäristökasvatuksen muoto. Luontokoulujen yhtenä tavoitteena on tukea kouluja ympäristökasvatustyössä ja niiden toimintatavat perustuvat luonnossa toimimiseen sekä kokemuksellisuuteen ja tekemällä oppimiseen. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että juuri kokemuksellisen oppimisen ja luonnossa toimimisen kautta luontokoulutoiminta tukee ympäristökasvatuksen tavoitteita sekä käytännön toteuttamista alakouluissa. Tuloksista käy kuitenkin ilmi, että erityisesti luontokoulutoiminnan kertaluontoisuus on tekijä, joka toisaalta estää luontokouluja saavuttamasta toiminnassaan ympäristökasvatuksen tavoitteita ja myös tukemasta opettajia heidän ympäristökasvatustyössään. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että pitkittäistutkimusta suomalaisesta luontokoulutoiminnasta ja sen vaikutuksista tulee tehdä lisää.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]