Yläkoululaisten osallisuus oppituntien ulkopuolisessa liikunnassa
Nurmela, Laura; Nurmos, Iida (2021-04-20)
Nurmela, Laura
Nurmos, Iida
L. Nurmela; I. Nurmos
20.04.2021
© 2021 Laura Nurmela, Iida Nurmos. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104227595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104227595
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt viimeisten vuosikymmenten aikana. Huoli fyysisen aktiivisuuden vähenemisestä liittyy erityisesti yläkoululaisiin. Yhtenä mahdollisuutena liikunnan lisäämisessä voidaan pitää oppilaiden osallisuutta liikunnallisempien koulupäivien suunnittelussa ja toteuttamisessa. Tämän laadullisin menetelmin toteutetussa pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, miten koulut ovat osallistaneet yläkoululaisia fyysisesti aktiivisen toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin oppituntien ulkopuolisessa liikunnassa, sekä millaisia kokemuksia ja näkemyksiä taide- ja taitoaineiden opettajilla on yläkoululaisten osallisuudesta oppituntien ulkopuolisessa liikunnassa.
Tutkimusaineisto on kerätty Oppimista liikkumalla -kehittämis- ja tutkimushankkeeseen kuuluvassa opettajien täydennyskoulutustapahtumassa syksyllä 2019. Tutkimusaineisto muodostui kahdesta osasta, jotka koostuivat pohjoispohjanmaalaisissa kouluissa työskentelevien taide- ja taitoaineiden opettajien (n=6) nauhoitetuista ryhmä- ja parihaastatteluista. Tutkimusaineistot analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että yläkoululaisten osallisuus oppituntien ulkopuolisessa liikunnassa on huomioitu useimpien tutkimukseen osallistuneiden koulujen toimenpiteissä. Yläkoululaisten osallisuus liikunnan suunnitteluvaiheessa ilmeni oppilailta kysymällä, oppilaiden suunnittelutyötä tukemalla sekä huomioimalla oppilaiden toiveet. Toteutuksessa yleisin keino osallistaa oppilaita oli välkkäri- ja oppilaskuntatoiminta. Arviointi ei ollut tarkoituksenmukaista ja oppilaiden tekemän arvioinnin näkökulma oli jäänyt monissa kouluissa huomiotta.
Opettajien kokemukset ja näkemykset yläkoululaisten osallisuudesta oppituntien ulkopuolisessa liikunnassa näyttäytyivät enimmäkseen myönteisinä, ja osallisuus nähtiin yhtenä keinona lisätä oppilaiden fyysistä aktiivisuutta sekä selvittää, millaisesta liikunnasta nuoret ovat kiinnostuneita. Haastatteluiden perusteella opettajat ilmaisivat olevansa kiinnostuneita oppilaiden toiveista ja haluavansa kuulla heitä oppituntien ulkopuolisen liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Kuitenkin oppilaiden osallistamiseen voi opettajien mukaan liittyä myös haasteita, kuten resurssien puutetta tai se, pystyvätkö oppilaat kantamaan vastuuta liikuntavälineistä ja valvonnasta. Arvioinnin vähäisyydestä huolimatta arvioinnin avulla voitaisiin kuitenkin päästä lähemmäksi oppilaiden ajatusmaailmaa.
Tutkimusaineisto on kerätty Oppimista liikkumalla -kehittämis- ja tutkimushankkeeseen kuuluvassa opettajien täydennyskoulutustapahtumassa syksyllä 2019. Tutkimusaineisto muodostui kahdesta osasta, jotka koostuivat pohjoispohjanmaalaisissa kouluissa työskentelevien taide- ja taitoaineiden opettajien (n=6) nauhoitetuista ryhmä- ja parihaastatteluista. Tutkimusaineistot analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että yläkoululaisten osallisuus oppituntien ulkopuolisessa liikunnassa on huomioitu useimpien tutkimukseen osallistuneiden koulujen toimenpiteissä. Yläkoululaisten osallisuus liikunnan suunnitteluvaiheessa ilmeni oppilailta kysymällä, oppilaiden suunnittelutyötä tukemalla sekä huomioimalla oppilaiden toiveet. Toteutuksessa yleisin keino osallistaa oppilaita oli välkkäri- ja oppilaskuntatoiminta. Arviointi ei ollut tarkoituksenmukaista ja oppilaiden tekemän arvioinnin näkökulma oli jäänyt monissa kouluissa huomiotta.
Opettajien kokemukset ja näkemykset yläkoululaisten osallisuudesta oppituntien ulkopuolisessa liikunnassa näyttäytyivät enimmäkseen myönteisinä, ja osallisuus nähtiin yhtenä keinona lisätä oppilaiden fyysistä aktiivisuutta sekä selvittää, millaisesta liikunnasta nuoret ovat kiinnostuneita. Haastatteluiden perusteella opettajat ilmaisivat olevansa kiinnostuneita oppilaiden toiveista ja haluavansa kuulla heitä oppituntien ulkopuolisen liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Kuitenkin oppilaiden osallistamiseen voi opettajien mukaan liittyä myös haasteita, kuten resurssien puutetta tai se, pystyvätkö oppilaat kantamaan vastuuta liikuntavälineistä ja valvonnasta. Arvioinnin vähäisyydestä huolimatta arvioinnin avulla voitaisiin kuitenkin päästä lähemmäksi oppilaiden ajatusmaailmaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31928]