Korroosio ja likaantuminen voimalaitoksessa
Haikonen, Veera (2021-03-22)
Haikonen, Veera
V. Haikonen
22.03.2021
© 2021 Veera Haikonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202103241492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202103241492
Tiivistelmä
Tavoitteena on voimalaitoksissa tapahtuvan korroosion ja likaantumisen ymmärtäminen ilmiöinä. Työssä esitellään useamman polttoaineen yhdessä polttamisen edut, sekä tarkastellaan erilaisten polttoaineiden ominaisuuksia ja niissä olevia alkuaineita. Lisäksi selvitetään, onko olemassa keinoja korroosion ja likaantumisen estämiseksi vaativissa voimalaitosolosuhteissa. Eniten korroosiota aiheuttaa polttoaineissa oleva kloori ja kalium. Korroosiota ja likaantumista ei voida täysin estää, mutta niitä pystytään hidastamaan. Menetelmiä näiden ilmiöiden hidastamiseen on kehitetty jo kauan. Teknologian kehittyessä on pystytty keksimään älykkäitä malleja, joiden avulla voidaan ennustaa polttoainehiukkasten ja tuhkan käyttäytymistä voimalaitosolosuhteissa. The goal in this thesis was to understand corrosion and fouling phenomenon in power plants. This thesis introduces the benefits of burning multiple fuels together and also reviews the features of different fuels and their elements. Here it will be investigated, if there are ways to prevent corrosion and fouling in the challenging power plant conditions. Chlorine and potassium in the fuels causes most of the corrosion. Corrosion and fouling cannot be completely prevented, but they can be slowed down. Methods to slow down phenomena have been developed for a long time. The advanced technologies have made it possible to develop smart models, which can be used to predict how fuel particles and ash behave in power plant conditions.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31907]