Hybridi voimanlähteenä henkilöautoissa
Brusin, Tommi (2021-03-06)
Brusin, Tommi
T. Brusin
06.03.2021
© 2021 Tommi Brusin. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202103091256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202103091256
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on tutkia henkilöautoissa käytettäviä hybridivoimanlähteitä. Työn tarkoituksena on avata lukijalle hybridiautoihin liittyvää jaottelua ja termistöä. Työn myötä lukija osaa jakaa hybridivoimanlähteitä hybridiasteen ja hybridivoimansiirron osalta sekä tietää ominaispiirteitä eri hybridiasteille.
Hybridivoimanlähteitä tutkittiin kirjallisuuskatsauksella ja lähdemateriaalina käytettiin kirja-, lehti- ja verkkolähteitä. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta hybridivoimanlähteisiin liittyvää termistöä ja jaottelutapoja koottiin yhteen. Tutkimuksesta voidaan todeta hybridiautojen jaottelun olevan polttomoottoriautojen jaottelua monimutkaisempaa, sillä hybridivoimanlähde antaa laajat mahdollisuudet voimansiirron suunnittelulle. Hybridivoimanlähteitä vertailtiin myös keskenään ja polttomoottoriautojen kanssa muun muassa taloudellisuuden kannalta. Tämän pohjalta tuloksia voi hyödyntää muun muassa auton valinnassa ja kustannusten arvioinnissa. The aim of this bachelor’s thesis is research hybrid power sources in cars. This thesis helps the reader to understand classification and terminology about hybrid cars. After reading this thesis reader will know how to divide hybrid power sources with hybridization level or with powertrain. Reader will also know about the typical features of hybrid vehicles in different hybridization level.
The thesis about hybrid power sources in cars was performed as a literature review. Research gathers articles, magazines, books and online sources. The information of them is summarized to text and images. In this thesis, we can notice that the classification of hybrid cars is more complicate compared to the classification of internal combustion engine cars. We can also notice that hybrid power sources give many opportunities to place the components of powertrain. Hybrid cars are compared to each other and to internal combustion engine cars for economic aspect. These results can be applied to choosing new car or calculating the costs of car.
Hybridivoimanlähteitä tutkittiin kirjallisuuskatsauksella ja lähdemateriaalina käytettiin kirja-, lehti- ja verkkolähteitä. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta hybridivoimanlähteisiin liittyvää termistöä ja jaottelutapoja koottiin yhteen. Tutkimuksesta voidaan todeta hybridiautojen jaottelun olevan polttomoottoriautojen jaottelua monimutkaisempaa, sillä hybridivoimanlähde antaa laajat mahdollisuudet voimansiirron suunnittelulle. Hybridivoimanlähteitä vertailtiin myös keskenään ja polttomoottoriautojen kanssa muun muassa taloudellisuuden kannalta. Tämän pohjalta tuloksia voi hyödyntää muun muassa auton valinnassa ja kustannusten arvioinnissa.
The thesis about hybrid power sources in cars was performed as a literature review. Research gathers articles, magazines, books and online sources. The information of them is summarized to text and images. In this thesis, we can notice that the classification of hybrid cars is more complicate compared to the classification of internal combustion engine cars. We can also notice that hybrid power sources give many opportunities to place the components of powertrain. Hybrid cars are compared to each other and to internal combustion engine cars for economic aspect. These results can be applied to choosing new car or calculating the costs of car.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]