Liikunnan ja sen suunnittelun merkitys 4–5-vuotiaiden lasten päiväkotiarjessa
Haataja, Reetta (2020-12-30)
Haataja, Reetta
R. Haataja
30.12.2020
© 2020 Reetta Haataja. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202101051001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202101051001
Tiivistelmä
Kandidaatintukielmani tavoitteena on tutkia liikuntaa ja sen suunnittelua 4–5-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa. Erityisesti tarkastelen, toteutuuko liikunnan suunnittelu ja järjestäminen Varhaiskasvatussuunnitelman (2019) ja Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten (2016) mukaisesti. Kiinnittävätkö varhaiskasvatuksenopettajat tarpeeksi huomiota liikunnan monipuolisuuteen ja laatuun? Ja mikä merkitys suunnittelulla on liikunnan monipuolisuuteen varhaiskasvatuksessa?
Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten (2016) mukaan liikuntaa tulisi olla lapsilla päivittäin vähintään kolmen tunnin ajan. Useimmissa tutkimuksissa havaitaan kuitenkin lasten liikkuvan liian vähän. Vähäinen liikunta lisää lasten riskiä sairastua esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinten sairauksiin. Liikunnan vähäisyyteen voivat liittyä suunnittelemattomuus, huonot tilat, välineiden puute tai liian vähäinen ohjattu liikunta. Varhaiskasvatuksessa suunnittelu on opettajan vastuulla, mistä on erikseen säädetty työaikamääräyksissä. Suunnittelun tulisi olla säännöllistä ja huomioida lasten yksilöllistä kehitystä ja lasten mielenkiinnonkohteita. Järjestelmällisellä suunnittelulla taataan lapsille pedagogista kasvatusta, jolla on selkeät tavoitteet.
Tavoitteeni on tutkia aihetta integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin mahdollisimman monipuolisesti. Integroiva kirjallisuuskatsaus mahdollistaa erilaisten lähteiden käytön, jolloin voin tutkia ilmiötä mahdollisimman monitahoisesti. Hyödynnän tutkimuksessani tutkittuun tietoon perustuvia tutkimuksia ja aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, jotta saan mahdollisimman luotettavan ja laaja-alaisen tutkielman.
Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten (2016) mukaan liikuntaa tulisi olla lapsilla päivittäin vähintään kolmen tunnin ajan. Useimmissa tutkimuksissa havaitaan kuitenkin lasten liikkuvan liian vähän. Vähäinen liikunta lisää lasten riskiä sairastua esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinten sairauksiin. Liikunnan vähäisyyteen voivat liittyä suunnittelemattomuus, huonot tilat, välineiden puute tai liian vähäinen ohjattu liikunta. Varhaiskasvatuksessa suunnittelu on opettajan vastuulla, mistä on erikseen säädetty työaikamääräyksissä. Suunnittelun tulisi olla säännöllistä ja huomioida lasten yksilöllistä kehitystä ja lasten mielenkiinnonkohteita. Järjestelmällisellä suunnittelulla taataan lapsille pedagogista kasvatusta, jolla on selkeät tavoitteet.
Tavoitteeni on tutkia aihetta integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin mahdollisimman monipuolisesti. Integroiva kirjallisuuskatsaus mahdollistaa erilaisten lähteiden käytön, jolloin voin tutkia ilmiötä mahdollisimman monitahoisesti. Hyödynnän tutkimuksessani tutkittuun tietoon perustuvia tutkimuksia ja aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, jotta saan mahdollisimman luotettavan ja laaja-alaisen tutkielman.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]