Lastenkirjallisuus arvojen välittäjänä : luokanopettajien näkemykset ja toiveet lastenkirjallisuuden arvoista sekä lukukirjavalintojen perustelut
Autio, Monika (2020-12-17)
Autio, Monika
M. Autio
17.12.2020
© 2020 Monika Autio. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202012183404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202012183404
Tiivistelmä
Arvot ovat osa yhteiskuntaa ja sen instituutioita, kuten koululaitoksia. Opettaja on arvokasvattaja, jolla on valta ja mahdollisuus vaikuttaa lapsen moraaliin ja sen kehitykseen. Luokanopettaja tekee arvovalintoja muun muassa valikoimalla oppilaille luettavaksi lastenkirjoja, jotka puolestaan pitävät väistämättä sisällään arvoja. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä perusteella opettajat valitsevat koko luokalla yhteisesti luetutettavia lastenkirjoja, mitä arvoja nuo luetutetut lastenkirjan opettajien mukaan sisältävät, ja millaisia arvoja opettajat toivoisivat lastenkirjojen välittävän.
Tutkielman teoreettinen viitekehys pitää sisällään arvoon liittyvien käsitteiden määrittelyä sekä lapsen kognitiivisen ja moraalisen kehityksen tarkastelua klassikkoteorioiden valossa. Lisäksi teoriassa perehdytään lastenkirjallisuuden ominaispiirteisiin ja arvoihin sekä arvokasvatukseen peruskoulun kontekstissa. Tutkielma edustaa laadullista tutkimusta ja fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto on kerätty verkkokyselylomakkeella, johon vastasi 25 luokanopettajaa ympäri maan. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin, ja sitä peilataan tuloksissa sekä Ahlmanin ja Niiniluodon arvoluokitteluun että Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) arvojen pohjalta luotuun arvoluokitteluun.
Tutkimustulokset osoittavat, että suurin osa opettajista valitsee luokalla yhteisesti luetutettavan lastenkirjan omien tai oppilaiden mieltymysten perusteella. Monen opettajan kohdalla kirjavalinnan taustalla on useampi eri syy. Opettajat löysivät lastenkirjoista 32 erilaista arvoa. Opettajien luetuttamissa lastenkirjoissa eniten heidän mukaansa esiintyviä arvoja ovat suvaitsevaisuus, ystävyys, itsekunnioitus, rohkeus ja periksiantamattomuus. Ennen kaikkea lastenkirjoissa painottuvat opettajien mukaan eettiset ja sosiaaliset arvot. Opettajat toivovat lastenkirjojen välittävän pääosin samoja arvoja kuin mitä ne opettajien mukaan sisältävätkin. Edellä mainittujen arvojen lisäksi opettajat haluaisivat lastenkirjojen edistävän kunnioitusta luontoa kohtaan. Lastenkirjoilta toivotaan syvyyttä, ei pelkästään didaktisuutta ja viihteellisyyttä. Lastenkirjojen toivotaan välittävän demokraattisia ja tiettyyn ideologiaan sitoutumattomia arvoja.
Tutkielman teoreettinen viitekehys pitää sisällään arvoon liittyvien käsitteiden määrittelyä sekä lapsen kognitiivisen ja moraalisen kehityksen tarkastelua klassikkoteorioiden valossa. Lisäksi teoriassa perehdytään lastenkirjallisuuden ominaispiirteisiin ja arvoihin sekä arvokasvatukseen peruskoulun kontekstissa. Tutkielma edustaa laadullista tutkimusta ja fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto on kerätty verkkokyselylomakkeella, johon vastasi 25 luokanopettajaa ympäri maan. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin, ja sitä peilataan tuloksissa sekä Ahlmanin ja Niiniluodon arvoluokitteluun että Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) arvojen pohjalta luotuun arvoluokitteluun.
Tutkimustulokset osoittavat, että suurin osa opettajista valitsee luokalla yhteisesti luetutettavan lastenkirjan omien tai oppilaiden mieltymysten perusteella. Monen opettajan kohdalla kirjavalinnan taustalla on useampi eri syy. Opettajat löysivät lastenkirjoista 32 erilaista arvoa. Opettajien luetuttamissa lastenkirjoissa eniten heidän mukaansa esiintyviä arvoja ovat suvaitsevaisuus, ystävyys, itsekunnioitus, rohkeus ja periksiantamattomuus. Ennen kaikkea lastenkirjoissa painottuvat opettajien mukaan eettiset ja sosiaaliset arvot. Opettajat toivovat lastenkirjojen välittävän pääosin samoja arvoja kuin mitä ne opettajien mukaan sisältävätkin. Edellä mainittujen arvojen lisäksi opettajat haluaisivat lastenkirjojen edistävän kunnioitusta luontoa kohtaan. Lastenkirjoilta toivotaan syvyyttä, ei pelkästään didaktisuutta ja viihteellisyyttä. Lastenkirjojen toivotaan välittävän demokraattisia ja tiettyyn ideologiaan sitoutumattomia arvoja.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]