”Varhaiskasvatuksen henkilöstö tekee päivittäin työtä laadukkaan varhaiskasvatuksen eteen” : mielipidekirjoittajien käsityksiä laadukkaasta varhaiskasvatuksesta
Tourunen, Alisa (2020-11-16)
Tourunen, Alisa
A. Tourunen
16.11.2020
© 2020 Alisa Tourunen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202011183129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202011183129
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena on selvittää mielipidekirjoittajien käsityksiä laadukkaasta varhaiskasvatuksesta. Tutkielmani tavoitteena on tarkastella, mielipidekirjoitusten kautta, laadukkaaseen varhaiskasvatukseen liittyvien käsitysten vaihtelevuutta ja tätä kautta kartoittaa alan julkisuuskuvaa. Tutkimuskysymykseni on: Millaisia käsityksiä mielipidekirjoittajilla on laadukkaasta varhaiskasvatuksesta? Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu laadun käsitteen määrittelyn sekä laadun arvioinnin ympärille, joita tarkastelen pääasiallisesti suomalaisen varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Tutkin mielipidekirjoittajien käsityksiä, minkä vuoksi tutkimusmetodini on käsityksien tutkimukseen soveltuva fenomenografia. Tutkimukseni aineisto koostuu Kalevassa ja Helsingin Sanomissa 2016–2019 julkaistuista varhaiskasvatusta käsittelevistä mielipidekirjoituksista. Analysoin aineistoni fenomenografisen analyysimallin mukaisesti. Analyysin päätuloksena muodostui viisi kuvauskategoriaa, jotka ovat Laadukkaat rakenteet, Laadukas vuorovaikutus ja yhteistyö, Laadukas pedagoginen sisältö ja toiminta, Laadukkaan varhaiskasvatuksen arviointi ja kehittäminen sekä Laadukkaan varhaiskasvatuksen arvo, hyödyt ja kritiikki.
Tutkimukseni tuloksista voidaan havaita, että mielipidekirjoittajat käsittävät laadukkaan varhaiskasvatuksen rakentuvan useista eri tekijöistä. Mielipidekirjoittajien käsityksissä laadukkaat rakenteet yhdistettynä laadukkaaseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön sekä laadukkaaseen pedagogiseen toimintaan tuottavat positiivisia hyötyjä niin yksilöille kuin yhteiskunnallekin. Kirjoittajien käsitykset laadukkaista tekijöistä ovat osittain yhteneväisiä, mutta niistä löytyy myös vahvoja vastakkainasetteluja. Pääasiallisesti mielipidekirjoittajien käsityksissä korostuu näkemys, jonka mukaan varhaiskasvatusalan ammattilaiset tekevät parhaansa laadukkaan varhaiskasvatuksen eteen, haastavista olosuhteista huolimatta.
Tutkin mielipidekirjoittajien käsityksiä, minkä vuoksi tutkimusmetodini on käsityksien tutkimukseen soveltuva fenomenografia. Tutkimukseni aineisto koostuu Kalevassa ja Helsingin Sanomissa 2016–2019 julkaistuista varhaiskasvatusta käsittelevistä mielipidekirjoituksista. Analysoin aineistoni fenomenografisen analyysimallin mukaisesti. Analyysin päätuloksena muodostui viisi kuvauskategoriaa, jotka ovat Laadukkaat rakenteet, Laadukas vuorovaikutus ja yhteistyö, Laadukas pedagoginen sisältö ja toiminta, Laadukkaan varhaiskasvatuksen arviointi ja kehittäminen sekä Laadukkaan varhaiskasvatuksen arvo, hyödyt ja kritiikki.
Tutkimukseni tuloksista voidaan havaita, että mielipidekirjoittajat käsittävät laadukkaan varhaiskasvatuksen rakentuvan useista eri tekijöistä. Mielipidekirjoittajien käsityksissä laadukkaat rakenteet yhdistettynä laadukkaaseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön sekä laadukkaaseen pedagogiseen toimintaan tuottavat positiivisia hyötyjä niin yksilöille kuin yhteiskunnallekin. Kirjoittajien käsitykset laadukkaista tekijöistä ovat osittain yhteneväisiä, mutta niistä löytyy myös vahvoja vastakkainasetteluja. Pääasiallisesti mielipidekirjoittajien käsityksissä korostuu näkemys, jonka mukaan varhaiskasvatusalan ammattilaiset tekevät parhaansa laadukkaan varhaiskasvatuksen eteen, haastavista olosuhteista huolimatta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31907]