Lahjakkuuden kehittymisen tukeminen peruskoulussa
Harjunpää, Tiia (2020-09-29)
Harjunpää, Tiia
T. Harjunpää
29.09.2020
© 2020 Tiia Harjunpää. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202010023004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202010023004
Tiivistelmä
Jokainen lapsi on oikeutettu saamaan oppimisen tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Oppilaalla annettavan tuen tulee olla joustavaa, hyvin suunniteltua sekä sitä pitää pystyä muokkaan tuentarpeen muuttuessa. Oppimisen tukeminen tulee järjestää huomioiden jokaisen oppilaan yksilölliset tarpeet.
Lahjakkuus on positiivinen piirre ihmisessä. Lahjakkuuksia syntyy ja kuihtuu pois ihmisen elämän aikana ja siihen voidaan vaikuttaa sisäisillä- ja ulkoisilla tekijöillä. Kasvattajien valitsemat toiminta- ja käyttäytymistavat vaikuttavat siihen kasvaako lapsesta terveen, vahvan ja realistisen minäkuvan omistava lahjakas ihminen vai aiheuttaako lahjakkuus haasteita, jotka pahimmassa tapauksessa kuihduttavat lahjakkuuden pois.
Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen, lahjakkuuden määrittelyn, kautta edetään tutkimuksen tuloksiin, jossa esitellään lahjakkuuden tuomat haasteet, lahjakkuuden kehittyminen sekä esimerkkejä lahjakkaan lapsen opetuksen eriyttämisestä. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoitus on selvittää, millaisia haasteita lahjakkuus voi aiheuttaa, miten lahjakkaan lapsen oppimista tuetaan, jotta haasteita pystyttäisiin minimoimaan. Tässä tutkimuksessa ollaan myös kiinnostuneita siitä, että millaiset tekijät vaikuttavat lahjakkuuden kehittymiseen. Tutkielmassa esitellään lahjakkuus moniulotteisena käsitteenä ja tämän vuoksi tutkimuksen teoreettinen viitekehys kertookin lahjakkuudesta mahdollisimman monipuolisesti. Tämän tutkimuksen tavoitteena on esitellä mahdollisimman monipuolisesti lahjakkuuden aiheuttamat haasteet, tukitoimet ja lahjakkuuden kehittymiseen vaikuttavat tekijät, mutta tavoitteena on myös ymmärtää lahjakkuuden tukemisen tärkeys.
Lahjakkuus on positiivinen piirre ihmisessä. Lahjakkuuksia syntyy ja kuihtuu pois ihmisen elämän aikana ja siihen voidaan vaikuttaa sisäisillä- ja ulkoisilla tekijöillä. Kasvattajien valitsemat toiminta- ja käyttäytymistavat vaikuttavat siihen kasvaako lapsesta terveen, vahvan ja realistisen minäkuvan omistava lahjakas ihminen vai aiheuttaako lahjakkuus haasteita, jotka pahimmassa tapauksessa kuihduttavat lahjakkuuden pois.
Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen, lahjakkuuden määrittelyn, kautta edetään tutkimuksen tuloksiin, jossa esitellään lahjakkuuden tuomat haasteet, lahjakkuuden kehittyminen sekä esimerkkejä lahjakkaan lapsen opetuksen eriyttämisestä. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoitus on selvittää, millaisia haasteita lahjakkuus voi aiheuttaa, miten lahjakkaan lapsen oppimista tuetaan, jotta haasteita pystyttäisiin minimoimaan. Tässä tutkimuksessa ollaan myös kiinnostuneita siitä, että millaiset tekijät vaikuttavat lahjakkuuden kehittymiseen. Tutkielmassa esitellään lahjakkuus moniulotteisena käsitteenä ja tämän vuoksi tutkimuksen teoreettinen viitekehys kertookin lahjakkuudesta mahdollisimman monipuolisesti. Tämän tutkimuksen tavoitteena on esitellä mahdollisimman monipuolisesti lahjakkuuden aiheuttamat haasteet, tukitoimet ja lahjakkuuden kehittymiseen vaikuttavat tekijät, mutta tavoitteena on myös ymmärtää lahjakkuuden tukemisen tärkeys.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32032]