Tablet-laitteiden käyttö yhteismusisoinnissa peruskoulun musiikintunneilla
Virtanen, Pekka (2020-09-16)
Virtanen, Pekka
P. Virtanen
16.09.2020
© 2020 Pekka Virtanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202009172941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202009172941
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee sitä, miten tablet-laitteita käytetään yhteismusisoinnin välineenä peruskoulun musiikintunneilla. Tutkielmassa tarkastellaan, miten opettajat kokevat tablet-laitteiden käytön yhteismusisoinnissa. Lisäksi tutkin millaisia hyötyjä tai haittoja tablet-laitteiden käytöstä on yhteismusisoinnissa. Aihe on ajankohtainen, koska teknologisten laitteiden määrä on kasvanut valtavasti ja teknologiaa käytetään yhä enemmän musiikintuottamiseen ja soittamiseen.
Tutkimusaineistona oli 3 haastattelua, jotka toteutin vuoden 2020 keväällä. Haastatteluihin osallistui kolme musiikinopettajaa (N=3), joista kaksi oli miespuoleisia ja yksi oli nainen. Kaksi opettajaa työskenteli Etelä-Suomessa ja yksi Pohjois-Suomen alueella. Yksi opettajista oli alakoulun musiikkiluokan opettaja, toinen opetti yläkouluikäisiä ja kolmannella oli kokemusta yläkoulun ja lukion opetuksesta. Tutkimuksessa käytin fenomenologista analyysia, jonka avulla pyritään pääsemään käsiksi kokemuksen olemukseen tai rakenteeseen. Analyysini koostuu neljästä vaiheesta, joiden avulla opettajien kokemukset muokataan narratiivisen kertomuksen muotoon. Fenomenologinen analyysi käsittää yleensä myös viidennen vaiheen, jossa yksilökohtaisista merkitysverkostoista siirrytään yleiseen merkitysverkostoon. Tämä ei ollut aineistoni kanssa mahdollista, sillä opettajien kokemukset erosivat toisistaan ratkaisevasti. Esitän opettajien yksilökohtaiset merkitysverkostot eli kertomukset tutkimuksen tuloksina ja vertailen niitä omassa luvussa.
Tutkimustulosten perusteella tablet-laitteet ja niille saatavilla olevat sovellukset koetaan hyödyllisinä ja monipuolisina välineinä musiikinopetuksessa. Opettajat kokivat tablettien hyötynä muun muassa helppokäyttöisyyden: niiden avulla on helppoa päästä käsiksi soittamiseen nopeasti. Haittoina opettajat kokivat tablet-laitteiden yhdistämisen äänentoistoon sekä tablettien fyysisen olemuksen ja koon. Myös laitteiden lataaminen ja säilytys koettiin haasteina tutkimuksen tulosten perusteella.
Tutkimusaineistona oli 3 haastattelua, jotka toteutin vuoden 2020 keväällä. Haastatteluihin osallistui kolme musiikinopettajaa (N=3), joista kaksi oli miespuoleisia ja yksi oli nainen. Kaksi opettajaa työskenteli Etelä-Suomessa ja yksi Pohjois-Suomen alueella. Yksi opettajista oli alakoulun musiikkiluokan opettaja, toinen opetti yläkouluikäisiä ja kolmannella oli kokemusta yläkoulun ja lukion opetuksesta. Tutkimuksessa käytin fenomenologista analyysia, jonka avulla pyritään pääsemään käsiksi kokemuksen olemukseen tai rakenteeseen. Analyysini koostuu neljästä vaiheesta, joiden avulla opettajien kokemukset muokataan narratiivisen kertomuksen muotoon. Fenomenologinen analyysi käsittää yleensä myös viidennen vaiheen, jossa yksilökohtaisista merkitysverkostoista siirrytään yleiseen merkitysverkostoon. Tämä ei ollut aineistoni kanssa mahdollista, sillä opettajien kokemukset erosivat toisistaan ratkaisevasti. Esitän opettajien yksilökohtaiset merkitysverkostot eli kertomukset tutkimuksen tuloksina ja vertailen niitä omassa luvussa.
Tutkimustulosten perusteella tablet-laitteet ja niille saatavilla olevat sovellukset koetaan hyödyllisinä ja monipuolisina välineinä musiikinopetuksessa. Opettajat kokivat tablettien hyötynä muun muassa helppokäyttöisyyden: niiden avulla on helppoa päästä käsiksi soittamiseen nopeasti. Haittoina opettajat kokivat tablet-laitteiden yhdistämisen äänentoistoon sekä tablettien fyysisen olemuksen ja koon. Myös laitteiden lataaminen ja säilytys koettiin haasteina tutkimuksen tulosten perusteella.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]