Valmennuskurssit : investointi tulevaisuuteen vai koulutuksellisen tasa-arvon heikentäjä
Rautasalo, Iina (2020-09-04)
Rautasalo, Iina
I. Rautasalo
04.09.2020
© 2020 Iina Rautasalo. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202009052909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202009052909
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkin korkeakoulujen pääsykokeisiin valmentavia valmennuskursseja koulutuksen maksullisuuden ja inhimillisen pääoman näkökulmasta. Valmennuskurssit nähdään korkeakoulutukseen hakeutumiseen liittyvänä epätasa-arvoa lisäävänä tekijänä,sillä kaikilla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia osallistua niille. Siksi otan tarkasteluun myös valmennuskursseihin liittyvät tasa-arvokysymykset. Toteutan tutkielmani integroivana kirjallisuuskatsauksena ja pyrin aiheen kriittiseen ja monipuoliseen tarkasteluun. Tavoitteenani tutkielmassa on laajentaa tapoja tarkastella valmennuskursseja, sillä tutkimusta niistä löytyy vielä melko rajallisesti.
Koulutuksen maksullisuutta käsitellään koulutuksen kaupallisuuden, koulutuskuluttajuuden sekä koulutuksen yksityisyyden näkökulmista. Inhimillisen pääoman teorian mukaan tiedot ja taidot ovat tekijöitä, jotka vaikuttavat tulevaisuuden tulotasoon. Investoimisen kouluttautumiseen uskotaan lisäävän inhimillistä pääomaa ja samalla johtavan hyvään palkkaan. Korkeakoulutuksen tasa-arvoa ja sinne hakeutumista tarkastellaan eri tasa-arvon näkökulmista, sosioekonomisesta taustasta sekä taloudellisista ja maantieteellisistä tekijöistä.
Tuloksista ilmenee, että valmennuskursseilla on yhteyksiä näkemykseen koulutuksesta investointina. Inhimillisen pääoman merkitys tulee ilmi tietojen ja taitojen hankkimisen osalta, sekä siinä, että tulevaisuuden korkeapalkkaisen ammatin uskotaan maksavan kurssin hinnan takaisin. Tasa-arvoon liittyvistä kysymyksistä selvisi, että hakijan sosioekonominen tausta vaikuttaa kurssille osallistumiseen, kun taas kurssin hinta on monella syynä kurssin käymättä jättämiseen. Valmennuskurssin käyminen ei takaa opiskelupaikkaa, ja siksi olisikin tärkeää panostaa hakijoiden tietoisuuden lisäämiseen ja opinto-ohjauksen merkitykseen jo koulunkäynnin aiemmissa vaiheissa. Tulevaisuudessa seurattavaksi jää siirtyykö valmennus lukiovaiheeseen ja mitä tulee tapahtumaan korkeakoulujen pääsykokeisiin valmentautumiselle.
Koulutuksen maksullisuutta käsitellään koulutuksen kaupallisuuden, koulutuskuluttajuuden sekä koulutuksen yksityisyyden näkökulmista. Inhimillisen pääoman teorian mukaan tiedot ja taidot ovat tekijöitä, jotka vaikuttavat tulevaisuuden tulotasoon. Investoimisen kouluttautumiseen uskotaan lisäävän inhimillistä pääomaa ja samalla johtavan hyvään palkkaan. Korkeakoulutuksen tasa-arvoa ja sinne hakeutumista tarkastellaan eri tasa-arvon näkökulmista, sosioekonomisesta taustasta sekä taloudellisista ja maantieteellisistä tekijöistä.
Tuloksista ilmenee, että valmennuskursseilla on yhteyksiä näkemykseen koulutuksesta investointina. Inhimillisen pääoman merkitys tulee ilmi tietojen ja taitojen hankkimisen osalta, sekä siinä, että tulevaisuuden korkeapalkkaisen ammatin uskotaan maksavan kurssin hinnan takaisin. Tasa-arvoon liittyvistä kysymyksistä selvisi, että hakijan sosioekonominen tausta vaikuttaa kurssille osallistumiseen, kun taas kurssin hinta on monella syynä kurssin käymättä jättämiseen. Valmennuskurssin käyminen ei takaa opiskelupaikkaa, ja siksi olisikin tärkeää panostaa hakijoiden tietoisuuden lisäämiseen ja opinto-ohjauksen merkitykseen jo koulunkäynnin aiemmissa vaiheissa. Tulevaisuudessa seurattavaksi jää siirtyykö valmennus lukiovaiheeseen ja mitä tulee tapahtumaan korkeakoulujen pääsykokeisiin valmentautumiselle.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]