Musiikki lapsen kielen kehityksen tukena alkuopetuksessa
Rytky, Katariina (2020-06-11)
Rytky, Katariina
K. Rytky
11.06.2020
© 2020 Katariina Rytky. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006172472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006172472
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkin miten musiikillisilla työtavoilla voidaan tukea lapsen kielellistä kehitystä alkuopetuksessa. Musiikilla on useita tutkittuja lapsen kokonaisvaltaista kehitystä tukevia vaikutuksia. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden määrittämät musiikilliset työtavat ovat merkityksellisiä kielen kehityksen tukemisessa kirjoittamaan ja lukemaan opettelevan alkuopetuksen oppilaan kehitysvaiheessa.
Kandidaatintutkielma on tyypiltään kvalitatiivinen eli laadullinen, kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkielmani on kooste aiemmin tehdyistä tutkimuksista ja niiden tutkimustulosten esittelyistä sekä kirjallisuuden teoreettisestä näkökulmasta. Siten kandidaatintutkielma on ns. narratiivinen yleiskatsaus.
Tutkimustuloksissa esille nousi se, että alkuopetuksen musiikilliset työtavat ovat oppimista ja kehitystä edistäviä tekijöitä. Erityisesti tutkimustuloksissa nousi esille vauvaiän musiikillisen toiminnan ja laulamisen merkitys niin lapsen kokonaisvaltaiselle kuin kielen kehitykselle. Yleisesti musiikillinen toiminta tukee useita lapsen kehityksen osa-alueita, kuten tarkkaavaisuuden, keskittymiskyvyn, vuorovaikutustaitojen, muistin sekä kognitiivisten taitojen kehittymistä. Lisäksi tutkimustuloksissa korostui musiikkiliikunnan merkitys musiikillisen ajattelun kehittymisessä ja Brunerin ajattelukyvyn teorian yhteydessä.
Tämän kandidaatintutkielman aineiston perusteella voin todeta, että musiikilliset työtavat tukevat lapsen kielen kehitystä syntymästä alkaen. Tutkimustuloksissa nousi erityisesti esiin lapsen varhaisen kielen kehityksen tukeminen musiikillisilla työtavoilla. Tutkimuksen tulosten perusteella voin todeta, että opetussuunnitelman määrittelemät musiikilliset työtavat tukevat lapsen sekä kokonaisvaltaista että kielellistä kehitystä.
Kandidaatintutkielma on tyypiltään kvalitatiivinen eli laadullinen, kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkielmani on kooste aiemmin tehdyistä tutkimuksista ja niiden tutkimustulosten esittelyistä sekä kirjallisuuden teoreettisestä näkökulmasta. Siten kandidaatintutkielma on ns. narratiivinen yleiskatsaus.
Tutkimustuloksissa esille nousi se, että alkuopetuksen musiikilliset työtavat ovat oppimista ja kehitystä edistäviä tekijöitä. Erityisesti tutkimustuloksissa nousi esille vauvaiän musiikillisen toiminnan ja laulamisen merkitys niin lapsen kokonaisvaltaiselle kuin kielen kehitykselle. Yleisesti musiikillinen toiminta tukee useita lapsen kehityksen osa-alueita, kuten tarkkaavaisuuden, keskittymiskyvyn, vuorovaikutustaitojen, muistin sekä kognitiivisten taitojen kehittymistä. Lisäksi tutkimustuloksissa korostui musiikkiliikunnan merkitys musiikillisen ajattelun kehittymisessä ja Brunerin ajattelukyvyn teorian yhteydessä.
Tämän kandidaatintutkielman aineiston perusteella voin todeta, että musiikilliset työtavat tukevat lapsen kielen kehitystä syntymästä alkaen. Tutkimustuloksissa nousi erityisesti esiin lapsen varhaisen kielen kehityksen tukeminen musiikillisilla työtavoilla. Tutkimuksen tulosten perusteella voin todeta, että opetussuunnitelman määrittelemät musiikilliset työtavat tukevat lapsen sekä kokonaisvaltaista että kielellistä kehitystä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31991]