Lasten ja nuorten sosiaalisuus, vuorovaikutus ja sosiaaliset suhteet sosiaalisessa mediassa
Eilola, Hannes; Kyösti, Niina (2020-05-19)
Eilola, Hannes
Kyösti, Niina
H. Eilola; N. Kyösti
19.05.2020
© 2020 Hannes Eilola, Niina Kyösti. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005212130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005212130
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää millaisia lasten ja nuorten sosiaalisuus, vuorovaikutus ja sosiaaliset suhteet ovat sosiaalisessa mediassa ja verkkoympäristöissä. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kandidaatin tutkielman puitteissa olisi hyvin haastavaa vastata täysin perinpohjaisesti kaikkiin tutkimuskysymyksiin, joten tutkielmassa pyrimme vastaamaan tutkimuskysymyksiin rajaamistamme näkökulmista. Varsinaiset tutkimuskysymykset ovat ”Millaista lasten ja nuorten vuorovaikutus on sosiaalisessa mediassa ja verkkoympäristöissä?”, ”Millä tavoin lasten ja nuorten sosiaaliset suhteet ilmenevät verkkoympäristöissä?” ja ”Miten eri tekijät voivat vaikuttaa vuorovaikutukseen ja sosiaalisiin suhteisiin sosiaalisessa mediassa?” Tutkielman alkuosa koostuu sosiaalisuuden ja sosiaalisen median käsitteiden määrittelemisestä ja niiden keskinäisestä vertailemisesta, mikä on tarpeellista ja merkittävää tutkimuksemme kannalta. Tällä pohjustamme tutkimuskysymyksiin vastaamista.
Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että lasten ja nuorten vuorovaikutus ja sosiaalisten suhteiden muodostaminen ja ylläpitäminen tapahtuvat yhä enemmän sosiaalisessa mediassa ja verkkoympäristöissä. He myös jakavat vanhempiaan enemmän henkilökohtaisia asioitaan verkossa. Lapset ja nuoret käyttävät eniten sellaisia sosiaalisen median sovelluksia, jotka tukevat vuorovaikutteisuutta ja joissa sosiaalisten suhteiden ylläpitäminen on helppoa. Tutkimukset osoittavat myös, että lapset ja nuoret kokevat älypuhelinten lisäävän yhteenkuuluvuudentunnetta kavereiden kesken. Käänteisenä ilmiönä lapset, jotka eivät käytä juurikaan sosiaalista mediaa ovat vaarassa jäädä muun sosiaalisen elämän ulkopuolelle.
Vuorovaikutukseen ja sosiaalisiin suhteisiin sosiaalisessa mediassa vaikuttavat verkkoidentiteetti, virtuaalinen persoona ja sosiaalinen kompetenssi. Virtuaalinen persoona on ihmisen itsensä rakentama osa itsestään, jona hän esiintyy erilaisissa verkkoympäristöissä. Virtuaalinen persoona ja verkkoidentiteetti muotoutuvat eri tavoin eri alustoilla.
Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että lasten ja nuorten vuorovaikutus ja sosiaalisten suhteiden muodostaminen ja ylläpitäminen tapahtuvat yhä enemmän sosiaalisessa mediassa ja verkkoympäristöissä. He myös jakavat vanhempiaan enemmän henkilökohtaisia asioitaan verkossa. Lapset ja nuoret käyttävät eniten sellaisia sosiaalisen median sovelluksia, jotka tukevat vuorovaikutteisuutta ja joissa sosiaalisten suhteiden ylläpitäminen on helppoa. Tutkimukset osoittavat myös, että lapset ja nuoret kokevat älypuhelinten lisäävän yhteenkuuluvuudentunnetta kavereiden kesken. Käänteisenä ilmiönä lapset, jotka eivät käytä juurikaan sosiaalista mediaa ovat vaarassa jäädä muun sosiaalisen elämän ulkopuolelle.
Vuorovaikutukseen ja sosiaalisiin suhteisiin sosiaalisessa mediassa vaikuttavat verkkoidentiteetti, virtuaalinen persoona ja sosiaalinen kompetenssi. Virtuaalinen persoona on ihmisen itsensä rakentama osa itsestään, jona hän esiintyy erilaisissa verkkoympäristöissä. Virtuaalinen persoona ja verkkoidentiteetti muotoutuvat eri tavoin eri alustoilla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32022]