Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä plagioinnista
Ohenoja, Aleksi (2020-05-15)
Ohenoja, Aleksi
A. Ohenoja
15.05.2020
© 2020 Aleksi Ohenoja. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005161836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005161836
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkastelee eri yliopistojen luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä plagioinnista. On tärkeää selvittää opiskelijoiden näkemys plagioinnista, jotta opiskelijoita voitaisiin tukea ja opastaa paremmin akateemisessa kirjoittamisessa. Kirjallisuudessa plagiointi määriteltiin muun muassa sekä varastamisena että laiskuutena.
Otin tutkimukseeni mukaan myös korkeintaan vuoden sisään valmistuneet luokanopettajat. Tutkimukseni tavoite on yhtäältä kartoittaa opiskelijoiden käsityksiä plagioinnin määritelmästä, sekä toisaalta selvittää, missä menee plagioinnin raja. Sain myös arvokasta tietoa opiskelijoiden näkemyksistä voimassa olevan Tutkimuseettisen neuvottelukunnan plagioinnin määritelmän riittävyydestä. Tutkimukseni tuloksia voidaan käyttää esimerkiksi ohjenuorana opiskelijoille, joita kiinnostaa plagiointi ja sen aikaisemmat tutkimukset. Tutkimus niin ikään avaa plagioinnin määritelmää ja tarkastelee, missä menee plagioinnin raja.
Tutkimus on toteutettu avoimella kyselylomakkeella. Lomake osoitettiin Oulun yliopiston luokanopettajaopiskelijoille, mutta sitä jaettiin myös muihin yliopistoihin, jotta saatiin tarpeeksi vastauksia. Heidän vastauksensa on analysoitu sisällönanalyysin menetelmiä hyödyntäen. Lomakkeen vastaukset on annettu tammi-maaliskuussa 2020. Vastauksia tuli yhteensä 41 kappaletta. Selvitin, miten opiskelijat määrittivät omin sanoin plagioinnin, mukaillen kopioimisen sekä mihin he vetävät plagioinnin rajan. Käsittelin myös sitä, miten opiskelijat muuttaisivat Tutkimuseettisen neuvottelukunnan voimassa olevaa määritelmää plagioinnista, jota Oulun yliopistokin käyttää plagioinnin määrittämiseksi.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että opiskelijoilla on vaihtelevia käsityksiä plagioinnin määritelmästä ja mukaillen kopioinnista. Lisäksi opiskelijat kokevat suoranaista pelkoa syyllistyneensä tahattomaan plagiointiin ja tätä selittääkin suurilta osin se, että opiskelijat kokevat saaneensa liian vähän opastusta ja tietoa plagioinnista.
Otin tutkimukseeni mukaan myös korkeintaan vuoden sisään valmistuneet luokanopettajat. Tutkimukseni tavoite on yhtäältä kartoittaa opiskelijoiden käsityksiä plagioinnin määritelmästä, sekä toisaalta selvittää, missä menee plagioinnin raja. Sain myös arvokasta tietoa opiskelijoiden näkemyksistä voimassa olevan Tutkimuseettisen neuvottelukunnan plagioinnin määritelmän riittävyydestä. Tutkimukseni tuloksia voidaan käyttää esimerkiksi ohjenuorana opiskelijoille, joita kiinnostaa plagiointi ja sen aikaisemmat tutkimukset. Tutkimus niin ikään avaa plagioinnin määritelmää ja tarkastelee, missä menee plagioinnin raja.
Tutkimus on toteutettu avoimella kyselylomakkeella. Lomake osoitettiin Oulun yliopiston luokanopettajaopiskelijoille, mutta sitä jaettiin myös muihin yliopistoihin, jotta saatiin tarpeeksi vastauksia. Heidän vastauksensa on analysoitu sisällönanalyysin menetelmiä hyödyntäen. Lomakkeen vastaukset on annettu tammi-maaliskuussa 2020. Vastauksia tuli yhteensä 41 kappaletta. Selvitin, miten opiskelijat määrittivät omin sanoin plagioinnin, mukaillen kopioimisen sekä mihin he vetävät plagioinnin rajan. Käsittelin myös sitä, miten opiskelijat muuttaisivat Tutkimuseettisen neuvottelukunnan voimassa olevaa määritelmää plagioinnista, jota Oulun yliopistokin käyttää plagioinnin määrittämiseksi.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että opiskelijoilla on vaihtelevia käsityksiä plagioinnin määritelmästä ja mukaillen kopioinnista. Lisäksi opiskelijat kokevat suoranaista pelkoa syyllistyneensä tahattomaan plagiointiin ja tätä selittääkin suurilta osin se, että opiskelijat kokevat saaneensa liian vähän opastusta ja tietoa plagioinnista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]