Lisää liikettä lukioon! : näkökulmia opiskelupäivän aikaisen fyysisen aktiivisuuden edistämiseen lukiossa
Järvenpää, Juho; Niemelä, Fanni (2020-05-05)
Järvenpää, Juho
Niemelä, Fanni
J. Järvenpää; F. Niemelä
05.05.2020
© 2020 Juho Järvenpää, Fanni Niemelä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005091665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005091665
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten Liikkuva koulu -toimintaa voitaisiin soveltaa osaksi lukioiden toimintakulttuuria. Tutkielma on toteutettu Liikkuva opiskelu -ohjelman kontekstissa. Liikkuva opiskelu -ohjelma on osa Liikkuva koulu -ohjelmakokonaisuutta, ja sen tavoitteena on lisätä fyysistä aktiivisuutta ja opiskelukykyä toisen asteen koulutuksiin ja korkeakouluihin. Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma osoittaa, että toimintakulttuurin muutos lukioissa tulee toteuttaa pitkäjänteisesti sekä opiskelijoiden, henkilökunnan ja koulun kanssa yhteistyötä tekevien tahojen keskinäisellä yhteistyöllä.
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää myös, millaisia positiivisia vaikutuksia opiskelupäivän aikaisella liikunnalla on opiskelijoiden opiskelukykyyn. Aihetta on tutkittu runsaasti lähinnä peruskoulukontekstissa, joten lukioon kohdistuvat päätelmät ovat pääosin sovellettuja. Tutkielma osoittaa useiden kansainvälisten tutkimusten pohjalta, että pienelläkin liikuntatuokiolla on vaikutusta peruskoululaisen kognitiiviseen toimintaan.
Lisäksi tarkastelimme paikallaanolon haittavaikutuksia opiskelijoiden hyvinvointiin, ja miten istumista ja paikallaanoloa voidaan konkreettisin keinoin vähentää lukiossa. Tutkielma osoittaa, että tärkeintä paikallaanolon haittavaikutusten vähentämisessä on aktiivinen paikallaanolon vähentäminen. Ainostaan työskentelyasennon vaihtaminen ei riitä. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, ja sen tekoon on käytetty monipuolisesti kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta ja tutkimustietoa.
Tutkielma toimii teoreettisena taustatyönä myöhemmälle pro gradu -työlle, jonka tarkoituksena on selvittää, miten Liikkuva opiskelu -ohjelmalle ominaisen toimintakulttuurin kehittäminen on käynnistynyt lukioissa opiskelijoiden kokemana. Tutkielman kattava teoriatausta mahdollistaa myöhemmin uuden ja tarpeellisen tutkimustiedon luomisen Liikkuva opiskelu -ohjelman toteutumisesta lukioissa.
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää myös, millaisia positiivisia vaikutuksia opiskelupäivän aikaisella liikunnalla on opiskelijoiden opiskelukykyyn. Aihetta on tutkittu runsaasti lähinnä peruskoulukontekstissa, joten lukioon kohdistuvat päätelmät ovat pääosin sovellettuja. Tutkielma osoittaa useiden kansainvälisten tutkimusten pohjalta, että pienelläkin liikuntatuokiolla on vaikutusta peruskoululaisen kognitiiviseen toimintaan.
Lisäksi tarkastelimme paikallaanolon haittavaikutuksia opiskelijoiden hyvinvointiin, ja miten istumista ja paikallaanoloa voidaan konkreettisin keinoin vähentää lukiossa. Tutkielma osoittaa, että tärkeintä paikallaanolon haittavaikutusten vähentämisessä on aktiivinen paikallaanolon vähentäminen. Ainostaan työskentelyasennon vaihtaminen ei riitä. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, ja sen tekoon on käytetty monipuolisesti kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta ja tutkimustietoa.
Tutkielma toimii teoreettisena taustatyönä myöhemmälle pro gradu -työlle, jonka tarkoituksena on selvittää, miten Liikkuva opiskelu -ohjelmalle ominaisen toimintakulttuurin kehittäminen on käynnistynyt lukioissa opiskelijoiden kokemana. Tutkielman kattava teoriatausta mahdollistaa myöhemmin uuden ja tarpeellisen tutkimustiedon luomisen Liikkuva opiskelu -ohjelman toteutumisesta lukioissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]