Yläkouluikäisten tyttöjen fyysinen aktiivisuus koulupäivän aikana
Häkli, Lotta-Maria; Hämäläinen, Laura (2020-05-03)
Häkli, Lotta-Maria
Hämäläinen, Laura
L.-M. Häkli; L. Hämäläinen
03.05.2020
© 2020 Lotta-Maria Häkli, Laura Hämäläinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005051608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005051608
Tiivistelmä
Kirjallisuuskatsauksena toteutetun tutkielmamme tarkoituksena oli tarkastella lasten ja nuorten fyysistä aktiivisuutta koulukontekstissa. Keskeisenä tavoitteena oli kuvata, miten fyysinen aktiivisuus muuttuu siirryttäessä alakoulusta yläkouluun, millainen on yläkouluikäisten tyttöjen fyysisen aktiivisuuden määrä koulupäivän aikana ja millaisia ovat sukupuolten väliset erot fyysisessä aktiivisuudessa. Lisäksi tehtävänä oli kuvata tyttöjen fyysisen aktiivisuuden erityispiirteitä.
Koska useissa tutkimuksissa on todettu lasten ja nuorten fyysisen passiivisuuden lisääntyneen ja liikuntataitojen heikentyneen, aihe on ajankohtainen ja merkityksellinen. Fyysisen aktiivisuuden väheneminen on yhteydessä lisääntyneisiin terveysongelmiin ja aiheuttaa haasteita ja seurauksia niin oppilaalle itselleen kuin laajemmassa mittakaavassa koko yhteiskunnan tasollekin. Liikkuminen on myös erittäin tärkeää lasten ja nuorten terveen kasvun ja kehityksen kannalta. Ongelmaan puuttumisen kannalta etenkin koulu on merkittävässä roolissa, sillä se on paikka, joka tavoittaa kaikki ikäluokan lapset ja nuoret. Jotta negatiiviseen kehitykseen voidaan vaikuttaa koulussa, on tärkeää tuntea ne taustatekijät, jotka vaikuttavat yläkouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen.
Tutkielmamme osoittaa, että fyysinen aktiivisuus laskee merkittävästi siirryttäessä alakoulusta yläkouluun. Syynä tähän on muun muassa liikkumisen merkitysten muuttuminen. Tutkielma osoittaa myös, että pojat ovat tyttöjä fyysisesti aktiivisempia niin vapaa-ajalla kuin koulupäivän aikanakin. Tämän vuoksi olisi tärkeää saada lisättyä koulupäivään fyysistä aktiivisuutta lisääviä toimia, jotka mahdollistaisivat lisää liikkumisen mahdollisuuksia erityisesti tytöille.
Koska fyysisen aktiivisuuden positiiviset vaikutukset oppimiseen ja terveyteen ovat kiistattomat ja useissa tutkimuksissa osoitettu, on koulupäivän aikaisen fyysisen aktiivisuuden lisääminen perusteltua.
Koska useissa tutkimuksissa on todettu lasten ja nuorten fyysisen passiivisuuden lisääntyneen ja liikuntataitojen heikentyneen, aihe on ajankohtainen ja merkityksellinen. Fyysisen aktiivisuuden väheneminen on yhteydessä lisääntyneisiin terveysongelmiin ja aiheuttaa haasteita ja seurauksia niin oppilaalle itselleen kuin laajemmassa mittakaavassa koko yhteiskunnan tasollekin. Liikkuminen on myös erittäin tärkeää lasten ja nuorten terveen kasvun ja kehityksen kannalta. Ongelmaan puuttumisen kannalta etenkin koulu on merkittävässä roolissa, sillä se on paikka, joka tavoittaa kaikki ikäluokan lapset ja nuoret. Jotta negatiiviseen kehitykseen voidaan vaikuttaa koulussa, on tärkeää tuntea ne taustatekijät, jotka vaikuttavat yläkouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen.
Tutkielmamme osoittaa, että fyysinen aktiivisuus laskee merkittävästi siirryttäessä alakoulusta yläkouluun. Syynä tähän on muun muassa liikkumisen merkitysten muuttuminen. Tutkielma osoittaa myös, että pojat ovat tyttöjä fyysisesti aktiivisempia niin vapaa-ajalla kuin koulupäivän aikanakin. Tämän vuoksi olisi tärkeää saada lisättyä koulupäivään fyysistä aktiivisuutta lisääviä toimia, jotka mahdollistaisivat lisää liikkumisen mahdollisuuksia erityisesti tytöille.
Koska fyysisen aktiivisuuden positiiviset vaikutukset oppimiseen ja terveyteen ovat kiistattomat ja useissa tutkimuksissa osoitettu, on koulupäivän aikaisen fyysisen aktiivisuuden lisääminen perusteltua.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]