Laitteita vai kokonaisuuksia : eheyttävä mediakasvatus varhaiskasvatuksessa
Autio, Matias; Ylikerälä, Kaisa (2020-04-07)
Autio, Matias
Ylikerälä, Kaisa
M. Autio; K. Ylikerälä
07.04.2020
© 2020 Matias Autio, Kaisa Ylikerälä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004161440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004161440
Tiivistelmä
Tutkielma perehtyy varhaiskasvatuksessa toteutettavaan mediakasvatukseen. Sen tavoitteena on selvittää, millaisena eheyttäminen näyttäytyy varhaiskasvatuksen mediakasvatuksessa, kuvailevan kirjallisuuskatsauksen kautta. Aihe on varhaiskasvatuksen kentällä ajankohtainen, sillä sekä eheyttäminen että mediakasvatus ovat osa varhaiskasvatusta ohjaavaa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tutkimusmateriaalina on käytetty ajankohtaisia koti- ja ulkomaisia lähteitä sekä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita. Opetuksen eheyttämisen pitkät juuret huomioon ottaen, lähdekirjallisuus ulottuu eheyttämisen määrittelyn osalta pitkälle historiaan. Mediakasvatuksen osalta tutkimuskirjallisuus painottuu mahdollisimman tuoreisiin lähteisiin. Käytettäväksi tutkimusaineistoksi on valittu tieteellisiä artikkeleita, väitöskirjoja ja tutkimusaiheeseen sopivia perusteoksia.
Tutkimustulosten mukaan eheyttäminen näyttäytyi varhaiskasvatuksen mediakasvatuksessa kokonaisuuksien, lapsilähtöisyyden ja mielekkään työskentelyn kautta. Tulosten mukaan kokonaisuudet sitoutuivat vahvasti kasvattajan omiin näkemyksiin, tietoihin ja taitoihin mediakasvatuksesta. Kasvattajan teknologisen identiteetin nähtiin vaikuttavan siihen, millaista mediakasvatusta kasvattaja toteuttaa. Kasvattajilla havaittiin olevan eheyttävää ja kokonaisvaltaista pedagogiikkaa, mutta sen ei nähty ulottuvan mediakasvatukseen saakka. Eheyttävyyden lapsilähtöisyys näkyi mediakulttuurin asemassa varhaiskasvatuksessa. Tutkimustulosten perusteella lasten omia mielenkiinnon kohteita — kuten medialeikkejä — rajoitettiin monin tavoin, eikä varhaiskasvatusta nähty mediakulttuurisena paikkana. Eheyttävyyden mielekäs työskentely näyttäytyi laitekeskeisyyden kautta. Tulosten perusteella kasvattajat näkivät mediakasvatuksen usein rajoittuneesti, lähinnä laitteiden kautta.
Tutkimustulosten mukaan eheyttäminen näyttäytyi varhaiskasvatuksen mediakasvatuksessa kokonaisuuksien, lapsilähtöisyyden ja mielekkään työskentelyn kautta. Tulosten mukaan kokonaisuudet sitoutuivat vahvasti kasvattajan omiin näkemyksiin, tietoihin ja taitoihin mediakasvatuksesta. Kasvattajan teknologisen identiteetin nähtiin vaikuttavan siihen, millaista mediakasvatusta kasvattaja toteuttaa. Kasvattajilla havaittiin olevan eheyttävää ja kokonaisvaltaista pedagogiikkaa, mutta sen ei nähty ulottuvan mediakasvatukseen saakka. Eheyttävyyden lapsilähtöisyys näkyi mediakulttuurin asemassa varhaiskasvatuksessa. Tutkimustulosten perusteella lasten omia mielenkiinnon kohteita — kuten medialeikkejä — rajoitettiin monin tavoin, eikä varhaiskasvatusta nähty mediakulttuurisena paikkana. Eheyttävyyden mielekäs työskentely näyttäytyi laitekeskeisyyden kautta. Tulosten perusteella kasvattajat näkivät mediakasvatuksen usein rajoittuneesti, lähinnä laitteiden kautta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32009]