Toiminnallisuus ympäristöopin opetuksessa ja toiminnallisuuden yhteys motivaatioon
Rääpysjärvi, Anne (2020-04-08)
Rääpysjärvi, Anne
A. Rääpysjärvi
08.04.2020
© 2020 Anne Rääpysjärvi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004151421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004151421
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tehdä katsaus toiminnallisuuteen ympäristöopin opetuksessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden pohjalta sekä tarkastella toiminnallisuuden ja motivaation yhteyttä. Tutkielmassa esitellään toiminnallisuuden historiaa John Deweyn tekemällä oppimisen kautta sekä tarkastellaan toiminnallisuuden määritelmää. Lisäksi tutkielmassa perehdytään motivaatioon ja itsemääräämisteoriaan sekä kiinnostuksen käsitteeseen.
Tutkielma toteutetaan narratiivisena kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa aineistona käytetään kotimaisia sekä ulkomaisia tutkimuksia, kasvatustieteellistä lähdekirjallisuutta sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Tutkielmassa käytetyt lähteet osoittavat, että ympäristöopin opetuksessa käytetään toiminnallisuutta opetusmenetelmänä. Toiminnallisuus mainitaan opetussuunnitelmassa ympäristöopin kohdalla eräänä työtapana. Toiminnalliset menetelmät herättävät oppilaan kiinnostuksen opiskeltavaa aihetta kohtaan.
Tutkielmassa käytettyjen lähteiden mukaan koulussa opettajan on tärkeää tehdä oppimisesta oppilaille mielenkiintoista, jotta oppilaiden motivaatio pysyisi hyvänä ja heillä olisi käytössään sisäinen motivaatio. Sisäisen motivaation mukaan toiminta on mieluista ja sitä tehdään sen itsensä vuoksi, eikä esimerkiksi ulkoisen pakon tai palkkion vuoksi. Tutkielman lähteet osoittavat, että kun oppilas kokee kolme synnynnäistä ja psykologista perustarvetta, eli autonomian, kyvykkyyden ja yhteenkuuluvuuden tunteita, on oppilas sisäisesti motivoitunut. Käsite kiinnostus on asia, joka liittyy vahvasti oppimiseen ja motivaatioon. Opettajan on tärkeä osata herättää oppilaan kiinnostus opiskeltavaa asiaa kohtaan sekä pitää herännyttä kiinnostusta yllä. Kiinnostuksen herättäminen ympäristöopin opetuksessa onnistuu muun muassa yllättävän tai houkuttelevan tapauksen tai tilanteen avulla, kuten esimerkiksi demonstraation avulla.
Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että toiminnallisuus on osa ympäristöopin opetusta ja se näkyy vahvasti Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan vuosiluokilla 1–6 sekä toiminnallisuudella on yhteys motivaatioon.
Tutkielma toteutetaan narratiivisena kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa aineistona käytetään kotimaisia sekä ulkomaisia tutkimuksia, kasvatustieteellistä lähdekirjallisuutta sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Tutkielmassa käytetyt lähteet osoittavat, että ympäristöopin opetuksessa käytetään toiminnallisuutta opetusmenetelmänä. Toiminnallisuus mainitaan opetussuunnitelmassa ympäristöopin kohdalla eräänä työtapana. Toiminnalliset menetelmät herättävät oppilaan kiinnostuksen opiskeltavaa aihetta kohtaan.
Tutkielmassa käytettyjen lähteiden mukaan koulussa opettajan on tärkeää tehdä oppimisesta oppilaille mielenkiintoista, jotta oppilaiden motivaatio pysyisi hyvänä ja heillä olisi käytössään sisäinen motivaatio. Sisäisen motivaation mukaan toiminta on mieluista ja sitä tehdään sen itsensä vuoksi, eikä esimerkiksi ulkoisen pakon tai palkkion vuoksi. Tutkielman lähteet osoittavat, että kun oppilas kokee kolme synnynnäistä ja psykologista perustarvetta, eli autonomian, kyvykkyyden ja yhteenkuuluvuuden tunteita, on oppilas sisäisesti motivoitunut. Käsite kiinnostus on asia, joka liittyy vahvasti oppimiseen ja motivaatioon. Opettajan on tärkeä osata herättää oppilaan kiinnostus opiskeltavaa asiaa kohtaan sekä pitää herännyttä kiinnostusta yllä. Kiinnostuksen herättäminen ympäristöopin opetuksessa onnistuu muun muassa yllättävän tai houkuttelevan tapauksen tai tilanteen avulla, kuten esimerkiksi demonstraation avulla.
Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että toiminnallisuus on osa ympäristöopin opetusta ja se näkyy vahvasti Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan vuosiluokilla 1–6 sekä toiminnallisuudella on yhteys motivaatioon.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]