Vuorovaikutuksen merkitys päiväkodin työntekijöiden tiimityöskentelyssä
Laamanen, Emmiina; Lehtosaari, Krista (2020-04-04)
Laamanen, Emmiina
Lehtosaari, Krista
E. Laamanen; K. Lehtosaari
04.04.2020
© 2020 Emmiina Laamanen, Krista Lehtosaari. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004101404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004101404
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitämme vuorovaikutuksen merkityksiä päiväkodin tiimin työskentelyssä. Näitä merkityksiä tutkimme seuraavien tutkimuskysymysten avulla: Mitä on toimiva vuorovaikutus tiimityöskentelyssä ja miten varhaiskasvatuksen opettaja voi toiminnallaan vaikuttaa tiimin sisäiseen vuorovaikutukseen. Laadukas vuorovaikutus on tiimin yhteistyön perusta. Varhaiskasvatuksen opettaja on tiiminsä pedagoginen johtaja, joten hänen tehtävänään on vuorovaikutuskäytänteiden luominen yhdessä tiimin muiden jäsenten kanssa.
Toteutamme kandidaatin tutkielman kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tarkemmin määriteltynä integroivana kirjallisuuskatsauksena. Näiden metodien kautta etsimme tutkielmallemme oleellisimmat tutkimusaineistot, joiden perusteella laadimme mahdollisimman monipuolisen näkökulman tutkielmamme ilmiöön. Tutkielmamme tarkoituksena on monipuolisen kotimaisen ja kansainvälisen aineiston avulla selvittää luotettavasti vuorovaikutuksen merkityksiä tiimityöskentelyssä. Teoreettisen viitekehyksen keskeisimmät käsitteet ovat vuorovaikutus ja tiimityöskentely, joita tarkastelemme päiväkotikontekstissa.
Toimivan vuorovaikutuksen saavuttaminen edellyttää jokaisen tiimin jäsenen halua panostaa myönteiseen, avoimeen, kannustavaan ja luotettavaan ilmapiiriin. Lisäksi toimiva vuorovaikutus vaatii osapuolilta hyviä vuorovaikutustaitoja ja sosiaalisia taitoja. Varhaiskasvatuksen opettaja voi omalla toiminnallaan vaikuttaa vuorovaikutuksen laatuun aktivoimalla myös tiimin passiivisia jäseniä. Laajan aineistonkeruun avulla tulokset pystytään yleistämään erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Tutkielman avulla tuomme tietoa siihen, miten varhaiskasvatuksen opettaja pystyy konkreettisesti itse vaikuttamaan laadukkaaseen vuorovaikutukseen tiimityöskentelyssä.
Toteutamme kandidaatin tutkielman kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tarkemmin määriteltynä integroivana kirjallisuuskatsauksena. Näiden metodien kautta etsimme tutkielmallemme oleellisimmat tutkimusaineistot, joiden perusteella laadimme mahdollisimman monipuolisen näkökulman tutkielmamme ilmiöön. Tutkielmamme tarkoituksena on monipuolisen kotimaisen ja kansainvälisen aineiston avulla selvittää luotettavasti vuorovaikutuksen merkityksiä tiimityöskentelyssä. Teoreettisen viitekehyksen keskeisimmät käsitteet ovat vuorovaikutus ja tiimityöskentely, joita tarkastelemme päiväkotikontekstissa.
Toimivan vuorovaikutuksen saavuttaminen edellyttää jokaisen tiimin jäsenen halua panostaa myönteiseen, avoimeen, kannustavaan ja luotettavaan ilmapiiriin. Lisäksi toimiva vuorovaikutus vaatii osapuolilta hyviä vuorovaikutustaitoja ja sosiaalisia taitoja. Varhaiskasvatuksen opettaja voi omalla toiminnallaan vaikuttaa vuorovaikutuksen laatuun aktivoimalla myös tiimin passiivisia jäseniä. Laajan aineistonkeruun avulla tulokset pystytään yleistämään erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Tutkielman avulla tuomme tietoa siihen, miten varhaiskasvatuksen opettaja pystyy konkreettisesti itse vaikuttamaan laadukkaaseen vuorovaikutukseen tiimityöskentelyssä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]