Heuristinen evaluaatio käytettävyyden ja pelattavuuden kehityksestä videopeleissä
Helamo, Annika (2019-11-20)
Helamo, Annika
A. Helamo
20.11.2019
© 2019 Annika Helamo. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202003121258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202003121258
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoitus on kartoittaa käytettävyyden ja pelattavuuden kehitystä kahden videopelin välillä heuristisen evaluaation avulla. Kyseiset pelit ovat Tomb Raider vuodelta 1996 ja siitä tehty uusintaversio Tomb Raider Anniversary vuodelta 2007. Pelien käytettävyyden ja pelattavuuden arvioimiseen sovelletaan Desurviren ja Wibergin PLAY-heuristiikkoja vuodelta 2009, jotka on kehitetty varta vasten työkaluksi toimintaseikkailupelien käytettävyys- ja pelattavuusarviointiin. Kokeellisen osan lisäksi tutkielman teoreettisessa kirjallisuuteen pohjautuvassa osiossa esitellään käytettävyyden ja pelikäytettävyyden sekä pelattavuuden määritelmät ja itse tutkimuksen kohteet eli Tomb Raider -pelit.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32021]