Biologian opettajien näkemyksiä tulevaisuuden taidoista ja niiden soveltamisesta biologian opetuksessa
Särvä, Ida (2019-12-19)
Särvä, Ida
I. Särvä
19.12.2019
© 2019 Ida Särvä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201912213407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201912213407
Tiivistelmä
Tulevaisuuden taidot ovat tietoja ja taitoja, joita 2000-luvun kansalainen tarvitsee menestyäkseen työelämässä ja arjessaan. Tietoyhteiskunnassa tulevaisuuden taitojen merkitys on korostunut ja korostuu edelleen. Tässä pro gradu -tutkielmassa hyödynnetään ATC21S-projektissa tehtyä luokitusta. Koulujärjestelmän yksi päätehtävistä on valmistaa oppilaat yhteiskunnan kansalaisiksi, mikä vaatii tulevaisuuden taitojen huomioimista koulutuksessa ja opetussuunnitelmassa. Opettajien henkilökohtaisten ominaisuuksien, persoonallisuuden ja asenteiden on havaittu vaikuttavan siihen, käyttävätkö opettajat tulevaisuuden taitoja edistäviä, innovatiivisia opetuskäytänteitä opetuksessaan. Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään, millaisia näkemyksiä biologian aineenopettajilla on tulevaisuuden taitojen merkittävyydestä ja taitojen soveltamisesta biologian opetuksessa. Lisäksi selvitetään, kokevatko opettajat edistävänsä tulevaisuuden taitoja opetuksessaan, ja mitkä biologian oppisisällöt tukevat eniten tulevaisuuden taitoja kokonaisuutena ja yksittäisinä taitoina.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla helmikuussa 2019 ja siihen vastasi 47 biologian aineenopettajaa. Kvantitatiivinen aineisto analysointiin tilastollisesti Excel- ja R-ohjelmistojen avulla. Tutkimuksessa selviää, että biologian aineenopettajat pitävät tulevaisuuden taitoja merkittävinä, eikä taitojen välillä ole suuria eroavaisuuksia. Opettajien näkemykset ovat yhtenäisiä taustamuuttujista riippumatta. Opettajat kokevat edistävänsä tulevaisuuden taitoja opetuksessaan toisinaan tai melko usein. Opettajien näkemykset tulevaisuuden taitojen merkittävyydestä korreloivat positiivisesti tulevaisuuden taitoja edistävän opetuksen määrän kanssa, mikä tukee aiempien tutkimuksien havaintoja positiivisen suhtautumisen vaikutuksesta taitojen edistämiseen. Myös opettajien tulevaisuuden taitoihin liittyvä itsenäinen tiedonhaku ja kollegoiden kanssa keskustelu edistävät tulevaisuuden taitojen tukemista opetuksessa. Tulosten mukaan biologian opetussuunnitelman asiasisällöt tukevat tulevaisuuden taitojen soveltamista opetuksessa vaihtelevasti. Eniten sisällöistä taitoja tukee ”S6 kohti kestävää kehitystä”, mikä vahvistaa kestävän kehityksen tärkeyttä läpäisevänä ajattelumallina koulutuksessa. Kriittinen ajattelu, ongelmanratkaisu ja päätöksenteko koetaan merkittävimmäksi ja opetussisältöjen eniten tukemaksi taidoksi. Kyseinen taito on ollut osa opetusta jo pitkään ja se painottuu myös opetussuunnitelmassa. Tuloksista havaitaan, että opetussuunnitelma ohjaa vahvasti biologian opettajien opetusta, mutta tulevaisuuden taitojen ja asiasisältöjen yhdistäminen vaikuttaa silti haastavalta. Tulokset tukevat pääasiassa aiempia tutkimuksia, joissa on selvitetty yleisesti opettajien näkemyksiä tulevaisuuden taidoista ja innovatiivista opetuskäytänteistä. Tuloksia ei voida suoraan yleistää, sillä otoskoko on melko pieni. Tulevaisuuden taitojen merkittävyyteen ja edistämiseen liittyen tarvitaan enemmän tutkimusta, jotta haasteisiin pystytään vastaamaan paremmin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla helmikuussa 2019 ja siihen vastasi 47 biologian aineenopettajaa. Kvantitatiivinen aineisto analysointiin tilastollisesti Excel- ja R-ohjelmistojen avulla. Tutkimuksessa selviää, että biologian aineenopettajat pitävät tulevaisuuden taitoja merkittävinä, eikä taitojen välillä ole suuria eroavaisuuksia. Opettajien näkemykset ovat yhtenäisiä taustamuuttujista riippumatta. Opettajat kokevat edistävänsä tulevaisuuden taitoja opetuksessaan toisinaan tai melko usein. Opettajien näkemykset tulevaisuuden taitojen merkittävyydestä korreloivat positiivisesti tulevaisuuden taitoja edistävän opetuksen määrän kanssa, mikä tukee aiempien tutkimuksien havaintoja positiivisen suhtautumisen vaikutuksesta taitojen edistämiseen. Myös opettajien tulevaisuuden taitoihin liittyvä itsenäinen tiedonhaku ja kollegoiden kanssa keskustelu edistävät tulevaisuuden taitojen tukemista opetuksessa. Tulosten mukaan biologian opetussuunnitelman asiasisällöt tukevat tulevaisuuden taitojen soveltamista opetuksessa vaihtelevasti. Eniten sisällöistä taitoja tukee ”S6 kohti kestävää kehitystä”, mikä vahvistaa kestävän kehityksen tärkeyttä läpäisevänä ajattelumallina koulutuksessa. Kriittinen ajattelu, ongelmanratkaisu ja päätöksenteko koetaan merkittävimmäksi ja opetussisältöjen eniten tukemaksi taidoksi. Kyseinen taito on ollut osa opetusta jo pitkään ja se painottuu myös opetussuunnitelmassa. Tuloksista havaitaan, että opetussuunnitelma ohjaa vahvasti biologian opettajien opetusta, mutta tulevaisuuden taitojen ja asiasisältöjen yhdistäminen vaikuttaa silti haastavalta. Tulokset tukevat pääasiassa aiempia tutkimuksia, joissa on selvitetty yleisesti opettajien näkemyksiä tulevaisuuden taidoista ja innovatiivista opetuskäytänteistä. Tuloksia ei voida suoraan yleistää, sillä otoskoko on melko pieni. Tulevaisuuden taitojen merkittävyyteen ja edistämiseen liittyen tarvitaan enemmän tutkimusta, jotta haasteisiin pystytään vastaamaan paremmin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31995]