Musiikkiteknologia musiikin luovan tuottamisen työvälineenä : haasteita ja mahdollisuuksia yläkoulun musiikinopetuksessa
Männistö, Meri (2019-12-10)
Männistö, Meri
M. Männistö
10.12.2019
© 2019 Meri Männistö. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201912123252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201912123252
Tiivistelmä
Musiikinopetuksessa korostuvat yhä enemmän musiikkiteknologia ja musiikin luova tuottaminen yhteiskunnassa tapahtuvien muutosten ja vuonna 2014 julkaistun perusopetuksen opetussuunnitelman myötä. Perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan yläkoulun oppilailla tulee olla mahdollisuus musiikin tuottamiseen teknologian avulla sekä monipuoliseen itseilmaisuun. Tutkimusten mukaan opetussuunnitelman sisällöistä huolimatta musiikin luova tuottaminen on vähäistä yläkouluissa. Selvitän tässä kirjallisuuskatsauksessa musiikkiteknologiaan ja musiikin luovaan tuottamiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia yläkoulun musiikinopetuksessa.
Musiikinopetuksessa musiikkiteknologia yhdistetään usein musiikin luovaan tuottamiseen, jolloin musiikkiteknologian välineisiin katsotaan kuuluvaksi musiikin säveltämiseen, äänittämiseen, editointiin ja nuotintamiseen tarkoitettu teknologia. Musiikin luova tuottaminen on musiikillisten ideoiden kehittelyä ja toteuttamista, kuten säveltämistä, improvisointia, sovittamista tai musiikin muokkaamista musiikkiteknologian avulla.
Musiikin luovaan tuottamiseen musiikkiteknologian avulla liittyy sekä haasteita että mahdollisuuksia yläkoulussa. Haasteita musiikinopetukselle asettavat muun muassa suuret ryhmäkoot, opettajien puutteellinen koulutus, taloudelliset resurssit, ajan puute sekä teknologian käyttöön liittyvät ongelmat. Haasteiden ratkaisemiseen tarvitaan pedagogisia ratkaisuja. Lisäksi musiikinopettajien koulutuksessa on huomioitava yhä enemmän sekä musiikkiteknologia että musiikin luova tuottaminen.
Musiikkiteknologia luovan tuottamisen työvälineenä kuitenkin motivoi oppilaita osallistumaan musiikin luovaan tuottamiseen. Musiikkiteknologian avulla tekijälle syntyy välitön kuulokuva teoksesta. Teknologian avulla musiikin luova tuottaminen mahdollistuu kaikille oppilaille riippumatta musiikillisen osaamisen tasosta, mikä tukee tasa-arvoisen musiikinopetuksen toteutumista.
Musiikinopetuksessa musiikkiteknologia yhdistetään usein musiikin luovaan tuottamiseen, jolloin musiikkiteknologian välineisiin katsotaan kuuluvaksi musiikin säveltämiseen, äänittämiseen, editointiin ja nuotintamiseen tarkoitettu teknologia. Musiikin luova tuottaminen on musiikillisten ideoiden kehittelyä ja toteuttamista, kuten säveltämistä, improvisointia, sovittamista tai musiikin muokkaamista musiikkiteknologian avulla.
Musiikin luovaan tuottamiseen musiikkiteknologian avulla liittyy sekä haasteita että mahdollisuuksia yläkoulussa. Haasteita musiikinopetukselle asettavat muun muassa suuret ryhmäkoot, opettajien puutteellinen koulutus, taloudelliset resurssit, ajan puute sekä teknologian käyttöön liittyvät ongelmat. Haasteiden ratkaisemiseen tarvitaan pedagogisia ratkaisuja. Lisäksi musiikinopettajien koulutuksessa on huomioitava yhä enemmän sekä musiikkiteknologia että musiikin luova tuottaminen.
Musiikkiteknologia luovan tuottamisen työvälineenä kuitenkin motivoi oppilaita osallistumaan musiikin luovaan tuottamiseen. Musiikkiteknologian avulla tekijälle syntyy välitön kuulokuva teoksesta. Teknologian avulla musiikin luova tuottaminen mahdollistuu kaikille oppilaille riippumatta musiikillisen osaamisen tasosta, mikä tukee tasa-arvoisen musiikinopetuksen toteutumista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]