Fiction and video games : towards a ludonarrative model
Nivala, Henri (2019-05-29)
Nivala, Henri
H. Nivala
29.05.2019
© 2019 Henri Nivala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905302271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905302271
Tiivistelmä
This thesis presents an evolutionary (rather than revolutionary) step towards a more holistic understanding of narrative meaningfulness in the medium commonly known as video games, based on the intrinsic semiotics of interactivity. The aim of the thesis is to highlight the narrative meaningfulness of not just the written or scripted content of a work, but also the emergent qualities, which may offer the player a serious tool for self-expression and co-authoring the experience. The concepts of coherence and cohesion are also discussed as they pertain to interactive mixed-media experiences. These concepts form the basis for a ludonarrative model that is intended for the examination, analysis and critique of narrative video games. The model is then further explicated by applying it to the examination of the commercially successful The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Tämä tutkielma esittelee pienehkön kehitysaskeleen kohti tarinallisuuden kokonaisvaltaisempaa ymmärtämistä videopeleiksi kutsumassamme mediaformaatissa. Sen pohjana toimii videopeleille luontainen, vuorovaikutuspohjainen semiotiikan teoria. Tutkielman tarkoitus on korostaa pelien tarinallista merkittävyyttä kirjoitettujen ja käsikirjoitettujen sisältöjen lisäksi myös emergenteissä eli pelaamalla syntyvissä kokemuksissa, jotka voivat mahdollistaa laajankin itseilmaisun ja kanssakirjoittamisen muodon pelaajalle. Tutkielmassa käsitellään myös koheesiota ja koherenssia, sikäli kun ne koskettavat mediaa, joka yhdistelee erilaisia ilmaisun muotoja. Nämä konseptit muodostavat pohjan ludonarratiiviselle mallille, jonka tarkoituksena on mahdollistaa tarinallisten videopelien tarkastelu, analysointi ja kritisointi. Lopuksi mallia avataan soveltamalla sitä kaupallisestikin menestyneen The Legend of Zelda: Breath of the Wild -videopelin tarkasteluun.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32009]