Toiminta luonnolliseksi osaksi jokaista koulupäivää : LeaDo — uusi innovaatio liikuttaa oppilaita
Sohlo, Tuuli; Somero, Mia (2019-05-23)
Sohlo, Tuuli
Somero, Mia
T. Sohlo; M. Somero
23.05.2019
© 2019 Tuuli Sohlo, Mia Somero. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905252087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905252087
Tiivistelmä
Tämä tutkimus perustuu kiinnostukseemme lisätä liikuntaa ja toiminnallisuutta luonnolliseksi osaksi koulupäivää. Tutkimuksemme kohdistuu uuteen oppimisen innovaatioon, jonka tavoitteena on saada jokainen oppilas innostumaan oppimisesta liikunnan avulla. Monipuolinen LeaDo-oppimiskeskus pyrkii ratkaisemaan ajankohtaisen haasteen oppilaiden yleiskunnon parantamiseksi ja oppimismotivaation lisäämiseksi.
Tutustuimme koulumaailmassa LeaDo-oppimiskeskukseen ja se vaikutti lupaavalta innovaatiolta. Aloimme pohtimaan aihetta opettajien näkökulmasta ja halusimme selvittää lisää sen toimivuudesta. Tutkimuksessa hyödynnettiin fenomenografista tutkimussuuntausta, sillä se sopi tutkimuksessamme parhaiten kuvaamaan opettajien kokemuksista nousevia asioita. Tutkimuskysymyksiksi asetimme 1) Miten LeaDo vaikuttaa oppimismotivaatioon? 2) Mitä taitoja LeaDo kehittää? ja 3) Millaisia kokemuksia opettajilla on LeaDon käytöstä ja hyödyistä?
Tutkimukseemme valikoitui kaksi alkuopettajaa ja LeaDon perustaja, joilla kaikilla on käytössä luokassaan LeaDo-oppimiskeskus. Tutkimuksessa käytimme empiiristä haastattelua. LeaDo on vielä käytössä harvoilla kouluilla ja vaikka haastateltujen määrä tutkimuksessamme on suppea, saimme laadullisesti kattavia vastauksia tutkimuskysymyksiimme.
Tutkimustulokset osoittautuivat pääosin positiivisiksi ja opettajien mukaan LeaDo on lisännyt etenkin motivaatiota, mikä näkyy vahvasti koulutyöskentelytaidoissa. LeaDo kehittää myös muita taitoja, joista huomattavin on liikunnalliset taidot. Opettajien mukaan LeaDo sopii kaikenlaisille oppijoille toiminnallisuutensa kautta ja sen koetaan helpottavan eriyttämistä. Teoriataustamme tukee haastattelussa saatuja vastauksia ja huomasimme niissä paljon yhtäläisyyksiä. Liikunnalliset ja toiminnalliset menetelmät motivoivat, tukevat erilaisia oppijoita ja onnistumisen kokemukset tukevat itsetunnon kehittymistä. Liikunnan lisäämisellä on paljon positiivisia vaikutuksia ja se on yhteydessä parempaan koulumenestykseen. Tutkimuksemme kiinnostaa varmasti innovatiivisia opettajia, joille liikunnan lisääminen koulupäivään on tärkeää.
Tutustuimme koulumaailmassa LeaDo-oppimiskeskukseen ja se vaikutti lupaavalta innovaatiolta. Aloimme pohtimaan aihetta opettajien näkökulmasta ja halusimme selvittää lisää sen toimivuudesta. Tutkimuksessa hyödynnettiin fenomenografista tutkimussuuntausta, sillä se sopi tutkimuksessamme parhaiten kuvaamaan opettajien kokemuksista nousevia asioita. Tutkimuskysymyksiksi asetimme 1) Miten LeaDo vaikuttaa oppimismotivaatioon? 2) Mitä taitoja LeaDo kehittää? ja 3) Millaisia kokemuksia opettajilla on LeaDon käytöstä ja hyödyistä?
Tutkimukseemme valikoitui kaksi alkuopettajaa ja LeaDon perustaja, joilla kaikilla on käytössä luokassaan LeaDo-oppimiskeskus. Tutkimuksessa käytimme empiiristä haastattelua. LeaDo on vielä käytössä harvoilla kouluilla ja vaikka haastateltujen määrä tutkimuksessamme on suppea, saimme laadullisesti kattavia vastauksia tutkimuskysymyksiimme.
Tutkimustulokset osoittautuivat pääosin positiivisiksi ja opettajien mukaan LeaDo on lisännyt etenkin motivaatiota, mikä näkyy vahvasti koulutyöskentelytaidoissa. LeaDo kehittää myös muita taitoja, joista huomattavin on liikunnalliset taidot. Opettajien mukaan LeaDo sopii kaikenlaisille oppijoille toiminnallisuutensa kautta ja sen koetaan helpottavan eriyttämistä. Teoriataustamme tukee haastattelussa saatuja vastauksia ja huomasimme niissä paljon yhtäläisyyksiä. Liikunnalliset ja toiminnalliset menetelmät motivoivat, tukevat erilaisia oppijoita ja onnistumisen kokemukset tukevat itsetunnon kehittymistä. Liikunnan lisäämisellä on paljon positiivisia vaikutuksia ja se on yhteydessä parempaan koulumenestykseen. Tutkimuksemme kiinnostaa varmasti innovatiivisia opettajia, joille liikunnan lisääminen koulupäivään on tärkeää.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]