The portrayal of the Vietnam War in Randall Wallace’s We Were Soldiers
Väyrynen, Valtteri (2019-05-22)
Väyrynen, Valtteri
V. Väyrynen
22.05.2019
© 2019 Valtteri Väyrynen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905231992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905231992
Tiivistelmä
This thesis examines the portrayal of the Vietnam War in Randall Wallace’s 2002 film We Were Soldiers, comparing it to earlier trends of American Vietnam War cinema. The aim of the thesis was to identify some of the film’s politico-ideological undertones and to determine the direction of the Hollywood Vietnam film at the turn of the millennium. The film was analysed mainly for its content rather than its form or style, with most of the analysis focusing on the portrayal of American soldiers. Literature dealing with Vietnam War cinema of the 20th century was consulted during the background research phase, and it provided the framework for interpreting the findings of the analysis. This thesis suggests that We Were Soldiers portrays the American troops and war effort in Vietnam in an exceptionally positive light, leaning more towards the “revisionist” tradition which emerged in the 1980s than the anti-war one which has largely predominated the genre since the late 1960s. Moreover, the film also strives to portray America’s North Vietnamese enemies favourably, the result being a generalised glorification of war with little to say about the specific nature of — or politics behind — this particular one. Tässä tutkielmassa tarkastellaan, kuinka Vietnamin sota esitetään Randall Wallacen vuoden 2002 elokuvassa Olimme sotilaita. Tutkielmassa selvitetään elokuvan poliittisideologisia pohjavireitä ja tehdään päätelmiä siitä, mikä on ollut Hollywoodin Vietnam-elokuvien suunta vuosituhannen vaihteessa. Analyysi keskittyy enimmäkseen elokuvan sisältöön muodon ja tyylin sijaan; tärkeimmäksi kysymykseksi on nostettu amerikkalaisten sotilaiden kuvaus. Taustatutkimuksessa on perehdytty 1900-luvun Vietnam-elokuvia käsittelevään kirjallisuuteen, ja analyysin tuloksia on tulkittu taustatutkimuksen tarjoamassa viitekehyksessä. Tutkielmassa esitetään, että Olimme sotilaita kuvaa amerikkalaisia sotilaita ja sotatoimia Vietnamissa poikkeuksellisen positiivisesti. Täten elokuva ilmentää 1980-luvulla esiin noussutta ”revisionismia” Vietnam-elokuville tyypillisemmän sodanvastaisen linjan sijaan. Myös Yhdysvaltojen pohjoisvietnamilaiset viholliset esitetään suotuisassa valossa, ja lopputuloksena on sotaa yleisesti glorifioiva teos, joka ei juurikaan huomioi Vietnamin sodan erityisluonnetta tai poliittisia taustasyitä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]