Lapsen haastava käyttäytyminen varhaiskasvatuksessa
Candelin, Inka (2019-05-20)
Candelin, Inka
I. Candelin
20.05.2019
© 2019 Inka Candelin. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905211867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905211867
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmani tavoitteena on selvittää, mitä on lapsen haastava käyttäytyminen varhaiskasvatuksessa. Käyn läpi tutkielmassani sitä, miten kasvattajan tulisi kohdata haastavasti käyttäytyvä lapsi ja miten hän voi tukea haastavaa käyttäytymistä parhaalla mahdollisella tavalla. Aihe koskettaa jokaista varhaiskasvatuksen parissa työskentelevää henkilöä ja siksi on tärkeää, että jokainen kasvattaja osaa tunnistaa haastavan käyttäytymisen eri muotoja sekä tuen tarpeen ja toimia tietojensa pohjalta parhaalla mahdollisella tavalla haastavan käytöksen ehkäisemiseksi.
Lapsen haastavalla käytöksellä tässä tutkielmassa tarkoitetaan käytöstä, joka poikkeaa kulttuurisidonnaisista käyttäytymisnormeista sekä malleista yhteiskunnassamme. Haastava käytös haastaa jatkuvasti aikuisia sekä vaikuttaa negatiivisesti muiden lapsien toimintaan ryhmässä. Täytyy kuitenkin muistaa, että tämä käytös voi näyttäytyä myös esimerkiksi vetäytymisenä päiväkotiryhmässä, sillä haastava käytös ei ole aina huomiota herättävää vaan se voi olla myös hiljaista sekä huomaamatonta.
Toteutan tutkielmani kirjallisuuskatsauksena ja lähteiden käytössä olen pyrkinyt käyttämään uusimpia julkaisuja sekä erilaisia tieteelliseen tutkimukseen pohjautuvia julkaisuja sekä teoksia. Tutkielman pohjalla on Maslowin tarvehierarkia selittämässä haastavaa käyttäytymistä. Lapsen perustarpeista eli ravinnosta, liikkumisesta sekä levosta on tärkeä pitää huolta, jotta lapsi jaksaa keskittyä ja motivoitua kasvun tarpeisiin, kuten oppimiseen ja ohjattuihin tuokioihin.
Haastavan käyttäytymisen kohtaaminen vaatii kasvattajalta tietoa haastavasti käyttäytyvistä lapsista sekä myös omasta toiminnastaan. Kasvattajan tulee olla lapselle turvallinen sekä luotettava aikuinen. Myös yhteistyön merkitys niin työyhteisössä, kuin vanhempienkin kanssa on suuressa roolissa haastavan käytöksen kohtaamisessa.
Lapsen haastavalla käytöksellä tässä tutkielmassa tarkoitetaan käytöstä, joka poikkeaa kulttuurisidonnaisista käyttäytymisnormeista sekä malleista yhteiskunnassamme. Haastava käytös haastaa jatkuvasti aikuisia sekä vaikuttaa negatiivisesti muiden lapsien toimintaan ryhmässä. Täytyy kuitenkin muistaa, että tämä käytös voi näyttäytyä myös esimerkiksi vetäytymisenä päiväkotiryhmässä, sillä haastava käytös ei ole aina huomiota herättävää vaan se voi olla myös hiljaista sekä huomaamatonta.
Toteutan tutkielmani kirjallisuuskatsauksena ja lähteiden käytössä olen pyrkinyt käyttämään uusimpia julkaisuja sekä erilaisia tieteelliseen tutkimukseen pohjautuvia julkaisuja sekä teoksia. Tutkielman pohjalla on Maslowin tarvehierarkia selittämässä haastavaa käyttäytymistä. Lapsen perustarpeista eli ravinnosta, liikkumisesta sekä levosta on tärkeä pitää huolta, jotta lapsi jaksaa keskittyä ja motivoitua kasvun tarpeisiin, kuten oppimiseen ja ohjattuihin tuokioihin.
Haastavan käyttäytymisen kohtaaminen vaatii kasvattajalta tietoa haastavasti käyttäytyvistä lapsista sekä myös omasta toiminnastaan. Kasvattajan tulee olla lapselle turvallinen sekä luotettava aikuinen. Myös yhteistyön merkitys niin työyhteisössä, kuin vanhempienkin kanssa on suuressa roolissa haastavan käytöksen kohtaamisessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31995]