Lukion päättävän nuoren valmius tehdä koulutustaan ja uravalintaansa koskevia päätöksiä
Tanhua, Tiina (2019-05-09)
Tanhua, Tiina
T. Tanhua
09.05.2019
© 2019 Tiina Tanhua. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905211860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905211860
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa käsittelen nuoren valmiuksia tehdä koulutus- ja työuraansa koskevia valintoja, sekä tasa-arvon ongelmia korkeakoulutukseen hakeutumisessa. Opetus- ja kulttuuriministeriö aloittivat yhdessä korkeakoulujen kanssa hankkeen nopeuttaa korkeakouluun ja työelämään siirtymistä. Yhtenä hankkeen osa-alueena korkeakoulujen tulee kehittää opiskelijavalintoja niin, että vuoteen 2018 mennessä pitkää valmistautumista vaativista valintakokeista on luovuttu, ja vuoteen 2020 mennessä korkeakoulujen tulee lisätä suoravalintaa niin, että nykyistä merkittävästi suurempi osa hakijoista saa koulutuspaikan suoraan ylioppilastutkinnon arvosanojen perusteella.
Tarkastelen kandidaatintutkielmassani, miten ylioppilastutkinnon painottaminen korkeakoulujen opiskelijavalinnassa siirtää painetta yhä aikaisempaan vaiheeseen nuoruutta, jolloin nuoren pitäisi jo lukion, tai jopa peruskoulun viimeisten luokkien aikana, pyrkiä tekemään koulutusalaansa ja sitä kautta uravalintaansa koskevia päätöksiä. Tarkastelen psykologisten teorioiden valossa, millaiset ovat nuorella valmiudet, jotta hän pystyisi näitä valintoja tehdä. Kandidaatintutkielmassani käsittelen lisäksi valintakokeiden muutosta ja miten se vaikuttaa eri taustaisten hakijoiden asemaan. Korkeakoulupaikoista on kova kilpailu, joten on ensiarvoisen tärkeää, että hakijat tulevat kohdelluksi tasa-arvoisesti. Toteutan kandidaatintutkielmani kirjallisuuskatsauksena.
Johtopäätöksenä esitetään, että ylioppilastutkinnon arvosanojen painottaminen korkeakouluun haettaessa siirtää painetta tehdä ratkaisevia päätöksiä yhä aikaisempaan vaiheeseen. Nuoruudessa ajatuksen kehitys on vielä kesken ja tulevaisuus voidaan nähdä epävarmana, mutta paine tehdä tulevaisuuden kannalta merkittäviä valintoja on siirtymässä jo peruskoulun ylimmille luokille, sekä lukioon.
Tarkastelen kandidaatintutkielmassani, miten ylioppilastutkinnon painottaminen korkeakoulujen opiskelijavalinnassa siirtää painetta yhä aikaisempaan vaiheeseen nuoruutta, jolloin nuoren pitäisi jo lukion, tai jopa peruskoulun viimeisten luokkien aikana, pyrkiä tekemään koulutusalaansa ja sitä kautta uravalintaansa koskevia päätöksiä. Tarkastelen psykologisten teorioiden valossa, millaiset ovat nuorella valmiudet, jotta hän pystyisi näitä valintoja tehdä. Kandidaatintutkielmassani käsittelen lisäksi valintakokeiden muutosta ja miten se vaikuttaa eri taustaisten hakijoiden asemaan. Korkeakoulupaikoista on kova kilpailu, joten on ensiarvoisen tärkeää, että hakijat tulevat kohdelluksi tasa-arvoisesti. Toteutan kandidaatintutkielmani kirjallisuuskatsauksena.
Johtopäätöksenä esitetään, että ylioppilastutkinnon arvosanojen painottaminen korkeakouluun haettaessa siirtää painetta tehdä ratkaisevia päätöksiä yhä aikaisempaan vaiheeseen. Nuoruudessa ajatuksen kehitys on vielä kesken ja tulevaisuus voidaan nähdä epävarmana, mutta paine tehdä tulevaisuuden kannalta merkittäviä valintoja on siirtymässä jo peruskoulun ylimmille luokille, sekä lukioon.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]