Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen
Taikina-aho, Tanja (2019-05-14)
Taikina-aho, Tanja
T. Taikina-aho
14.05.2019
© 2019 Tanja Taikina-aho. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905171814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905171814
Tiivistelmä
Tarkoitus: Tämän kirjallisuuskatsauksena toteutetun tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden parantamista kansainvälisen tutkimustiedon perusteella.
Aineisto ja menetelmät: Aineiston keruu toteutettiin tietokantahakuna Medic-, CINAHL-, ProQuest-, Scopus- ja PubMed-tietokantoihin. Aineisto koostuu 25 kansainvälisestä tieteellisessä lehdessä julkaistusta vertaisarvioidusta alkuperäistutkimuksesta. Kyseessä on narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin periaatteita soveltaen.
Tulokset: Monialainen koulun, terveydenhuollon ja oppilaan tai opiskelijan sekä perheen tiivis yhteistyö on monin tavoin hyödyllistä, kuin myös terveyspalveluita tarjoavien toimijoiden keskinäinen verkostoituminen ja yhteistyö. Kouluterveydenhoitajalta odotetaan hoidon koordinaattorina toimimista. Hyvän saavutettavuuden näkökulmasta palveluiden tulisi olla koulun yhteydessä. Eri terveyspalvelut voivat olla yhdistettynä koulun yhteydessä sijaitseviin kouluterveyskeskuksiin. Henkilöstön vastuita voidaan jakaa uudelleen siirtäen rutiinitehtäviä hoitajilta ja lääkäreiltä avustavalle henkilökunnalle. Etäyhteyden hyödyntäminen ja päällekkäiset aikojen varaukset voivat myös parantaa palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta. Saatavuutta ja saavutettavuutta voidaan parantaa toisaalta myös tarjoamalla enemmän ilman ajanvarausta toimivaa vastaanottoa. Asiakkaan yksityisyys on oltava turvattuna, kun ja jotta hän hakeutuu palveluihin. Palvelun sisältöä voidaan parantaa vastaamaan tarpeisiin kouluttamalla henkilöstöä kulttuurien erityispiirteistä, seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuudesta sekä erityislasten kompleksisista terveydellisistä tarpeista. Palveluiden sisältöä on tärkeää markkinoida näkyvämmin.
Johtopäätökset: Kansainvälistä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon saatavuuden ja saavutettavuuden parantamisen tutkimustietoa voidaan hyödyntää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelujärjestelmän kehittämisessä.
Aineisto ja menetelmät: Aineiston keruu toteutettiin tietokantahakuna Medic-, CINAHL-, ProQuest-, Scopus- ja PubMed-tietokantoihin. Aineisto koostuu 25 kansainvälisestä tieteellisessä lehdessä julkaistusta vertaisarvioidusta alkuperäistutkimuksesta. Kyseessä on narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin periaatteita soveltaen.
Tulokset: Monialainen koulun, terveydenhuollon ja oppilaan tai opiskelijan sekä perheen tiivis yhteistyö on monin tavoin hyödyllistä, kuin myös terveyspalveluita tarjoavien toimijoiden keskinäinen verkostoituminen ja yhteistyö. Kouluterveydenhoitajalta odotetaan hoidon koordinaattorina toimimista. Hyvän saavutettavuuden näkökulmasta palveluiden tulisi olla koulun yhteydessä. Eri terveyspalvelut voivat olla yhdistettynä koulun yhteydessä sijaitseviin kouluterveyskeskuksiin. Henkilöstön vastuita voidaan jakaa uudelleen siirtäen rutiinitehtäviä hoitajilta ja lääkäreiltä avustavalle henkilökunnalle. Etäyhteyden hyödyntäminen ja päällekkäiset aikojen varaukset voivat myös parantaa palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta. Saatavuutta ja saavutettavuutta voidaan parantaa toisaalta myös tarjoamalla enemmän ilman ajanvarausta toimivaa vastaanottoa. Asiakkaan yksityisyys on oltava turvattuna, kun ja jotta hän hakeutuu palveluihin. Palvelun sisältöä voidaan parantaa vastaamaan tarpeisiin kouluttamalla henkilöstöä kulttuurien erityispiirteistä, seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuudesta sekä erityislasten kompleksisista terveydellisistä tarpeista. Palveluiden sisältöä on tärkeää markkinoida näkyvämmin.
Johtopäätökset: Kansainvälistä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon saatavuuden ja saavutettavuuden parantamisen tutkimustietoa voidaan hyödyntää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelujärjestelmän kehittämisessä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31934]