Lähiluonto alakoulun oppimisympäristönä
Niskanen, Jenni (2019-05-09)
Niskanen, Jenni
J. Niskanen
09.05.2019
© 2019 Jenni Niskanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905111721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905111721
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten usein ja missä eri oppiaineissa alakoulun opettajat käyttävät koulunsa lähiluontoa oppimisympäristönä. Lisäksi selvitettiin, miten opetusmenetelmät ja opettajan ja oppilaan rooli eroavat, kun opiskellaan luokkahuoneen sijasta lähiluonnossa sekä millaisia hyötyjä ja haasteita ulkona lähiluonnossa tapahtuvaan opetukseen liittyy.
Tutkimus toteutettiin alakoulun opettajille suunnatulla Internet-kyselyllä käyttämällä Webropol 3.0 ohjelmaa. Aineisto kerättiin elo-syyskuussa 2018 jakamalla kyselyn nettilinkkiä sähköpostitse Oulun kaupungin alakoulun opettajille sekä Facebookissa Alakoulun aarreaitta, Ulko-opet ry ryhmiin sekä #ULKOLUOKKA ja Ympäristö-ja luontokasvatus -sivuille. Kyselystä saatua aineistoa analysoitiin tilastollisesti kuvaavin menetelmin sekä laadullisesti aineistoa teemoittelemalla.
Tutkimukseen vastanneista opettajista lähes kaikki käyttivät lähiluontoa oppimisympäristönä vähintään kerran kuukaudessa. Lähiluonnossa opiskeltiin ahkerimmin ympäristöoppia, liikuntaa, kuvataidetta ja matematiikkaa. Opettajat kokivat, että lähiluonnossa voi oppia samoja asioita kuin luokkahuoneessa, mutta vastauksissa korostuivat luontoon liittyvien tietojen oppiminen. Opetuksen suunnitteluun opettajat olivat löytäneet valmista oppimateriaalia enimmäkseen internetistä ja jonkun verran kirjallisuudesta. Lähiluonnossa käytettiin toiminnallisia ja tutkimuksellisia työtapoja ja lisäksi hyödynnettiin TVT-laitteita, jolloin oppilaan rooli nähtiin aktiivisena ja opettajan rooli enemmän ohjaavana kuin luokkahuoneessa. Tämän tutkimuksen mukaan lähiluonnossa opiskelu vaikuttaa oppilaan mielen hyvinvointiin, lisää fyysistä aktiivisuutta, kehittää sosiaalisia taitoja, motivoi oppimaan ja vahvistaa luontosuhdetta. Merkittävimmät haasteet liittyivät ennakkovalmisteluihin, ryhmänhallintaan, säähän ja ajankäyttöön. Lähiluonnossa tapahtuva opetus vaatii totuttelua niin opettajalta kuin oppilailta. Kun toimintamallit ja yhteiset säännöt ovat selvillä, opetuksen järjestäminen lähiluonnossa helpottuu.
Tutkimus toteutettiin alakoulun opettajille suunnatulla Internet-kyselyllä käyttämällä Webropol 3.0 ohjelmaa. Aineisto kerättiin elo-syyskuussa 2018 jakamalla kyselyn nettilinkkiä sähköpostitse Oulun kaupungin alakoulun opettajille sekä Facebookissa Alakoulun aarreaitta, Ulko-opet ry ryhmiin sekä #ULKOLUOKKA ja Ympäristö-ja luontokasvatus -sivuille. Kyselystä saatua aineistoa analysoitiin tilastollisesti kuvaavin menetelmin sekä laadullisesti aineistoa teemoittelemalla.
Tutkimukseen vastanneista opettajista lähes kaikki käyttivät lähiluontoa oppimisympäristönä vähintään kerran kuukaudessa. Lähiluonnossa opiskeltiin ahkerimmin ympäristöoppia, liikuntaa, kuvataidetta ja matematiikkaa. Opettajat kokivat, että lähiluonnossa voi oppia samoja asioita kuin luokkahuoneessa, mutta vastauksissa korostuivat luontoon liittyvien tietojen oppiminen. Opetuksen suunnitteluun opettajat olivat löytäneet valmista oppimateriaalia enimmäkseen internetistä ja jonkun verran kirjallisuudesta. Lähiluonnossa käytettiin toiminnallisia ja tutkimuksellisia työtapoja ja lisäksi hyödynnettiin TVT-laitteita, jolloin oppilaan rooli nähtiin aktiivisena ja opettajan rooli enemmän ohjaavana kuin luokkahuoneessa. Tämän tutkimuksen mukaan lähiluonnossa opiskelu vaikuttaa oppilaan mielen hyvinvointiin, lisää fyysistä aktiivisuutta, kehittää sosiaalisia taitoja, motivoi oppimaan ja vahvistaa luontosuhdetta. Merkittävimmät haasteet liittyivät ennakkovalmisteluihin, ryhmänhallintaan, säähän ja ajankäyttöön. Lähiluonnossa tapahtuva opetus vaatii totuttelua niin opettajalta kuin oppilailta. Kun toimintamallit ja yhteiset säännöt ovat selvillä, opetuksen järjestäminen lähiluonnossa helpottuu.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31977]