Noviisien sairaanhoitajien perehdyttäjien osaamisvaatimukset : kirjallisuuskatsaus
Hyväri, Sauli (2019-05-03)
Hyväri, Sauli
S. Hyväri
03.05.2019
© 2019 Sauli Hyväri. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905071621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905071621
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on kuvailla noviisien sairaanhoitajien perehdyttäjän osaamisvaatimuksia. Tavoitteena on tuottaa tietoa perehdytyksen ja perehdyttäjien koulutuksen kehittämiseen hoitotyössä. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui viisi artikkelia, jotka analysoitiin kuvailevan luokittelun avulla.
Keskeisimpinä perehdyttäjien osaamisalueina aineistosta nousivat kommunikaatiotaidot, opettamistaidot, roolimallina toimiminen sekä asenteet. Kommunikaatiotaidot olivat kaikkein tärkeimmät ja niihin kuuluivat aineiston mukaan palautteen anto, välittävän oppimisympäristön rakentaminen ja uuden työntekijän työyhteisöön sosialisoitumisen tukeminen. Opettamistaidoista korostuivat perehdyttäjän rooli opettajana, perehdytettävien oppimistyylien arvioinnin sekä opetusmenetelmien osaaminen ja perehdytettävien kriittisen ajattelun edistäminen. Roolimallina toimimisessa tärkeää on perehdyttäjän ammattitaito sekä itsevarmuus niin hoitotyön ammattilaisena kuin perehdyttäjänä. Asenteet olivat tärkeä osa perehdyttämistä, kärsivällisyyden ja ymmärtäväisyyden ollessa merkittävimmät.
Tulokset sopivat hyvin aiempaan kirjallisuuteen noviisien sairaanhoitajien perehdyttämisestä. Palautteen anto on sekä perehdyttäjien että perehdytettävien mielestä yksi tärkeimmistä asioista perehdytyksessä, koska se tukee uusien työntekijöiden osaamista ja kehittymistä. Uudet työntekijät sosialisoitumisen tukemisen on ajateltu olevan jopa merkittävin osa perehdyttäjän roolia. Perehdyttäjiltä vaaditaan hyvin laajaa ja monipuolista osaamista, eikä kaikkea tätä osaamista saa sairaanhoitajan työn kautta. Tämän vuoksi perehdyttäjille pitää järjestää koulutusta osaamisen hankkimiseksi. Jotta koulutus vastaa tarpeita, tulee tarkastella perehdyttäjien osaamisvaatimuksia niin yleisesti kuin yksikkötasolla.
Keskeisimpinä perehdyttäjien osaamisalueina aineistosta nousivat kommunikaatiotaidot, opettamistaidot, roolimallina toimiminen sekä asenteet. Kommunikaatiotaidot olivat kaikkein tärkeimmät ja niihin kuuluivat aineiston mukaan palautteen anto, välittävän oppimisympäristön rakentaminen ja uuden työntekijän työyhteisöön sosialisoitumisen tukeminen. Opettamistaidoista korostuivat perehdyttäjän rooli opettajana, perehdytettävien oppimistyylien arvioinnin sekä opetusmenetelmien osaaminen ja perehdytettävien kriittisen ajattelun edistäminen. Roolimallina toimimisessa tärkeää on perehdyttäjän ammattitaito sekä itsevarmuus niin hoitotyön ammattilaisena kuin perehdyttäjänä. Asenteet olivat tärkeä osa perehdyttämistä, kärsivällisyyden ja ymmärtäväisyyden ollessa merkittävimmät.
Tulokset sopivat hyvin aiempaan kirjallisuuteen noviisien sairaanhoitajien perehdyttämisestä. Palautteen anto on sekä perehdyttäjien että perehdytettävien mielestä yksi tärkeimmistä asioista perehdytyksessä, koska se tukee uusien työntekijöiden osaamista ja kehittymistä. Uudet työntekijät sosialisoitumisen tukemisen on ajateltu olevan jopa merkittävin osa perehdyttäjän roolia. Perehdyttäjiltä vaaditaan hyvin laajaa ja monipuolista osaamista, eikä kaikkea tätä osaamista saa sairaanhoitajan työn kautta. Tämän vuoksi perehdyttäjille pitää järjestää koulutusta osaamisen hankkimiseksi. Jotta koulutus vastaa tarpeita, tulee tarkastella perehdyttäjien osaamisvaatimuksia niin yleisesti kuin yksikkötasolla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32026]