Varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen valtasuhde
Seppä, Minja (2019-05-03)
Seppä, Minja
M. Seppä
03.05.2019
© 2019 Minja Seppä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905071619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905071619
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmani tavoitteena on selvittää, millaisena varhaiskasvatuksen opettajan vallankäyttö ilmenee vuorovaikutuksessa lapsen kanssa kirjallisuuden perusteella. Teen tutkielmani kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmani keskeiset käsitteet ovat varhaiskasvatus, vuorovaikutus ja valta. Ne muodostavat tutkimukseni teoreettisen viitekehyksen.
Tutkimuskysymykseen vastatessa käsittelen aihetta kirjallisuudesta nousseiden teemojen pohjalta. Ne ovat tilanteen hallinta, päiväkodin säännöt, sanallinen ja sanaton viestintä, lasten kokemukset sekä leikin ja autonomian tukeminen. Varhaiskasvatuksen opettajan valta ilmenee tapoina hallita tilanteita varhaiskasvatuksessa. Päiväkodin sääntöjen avulla asetetaan lapsille rajoja ja ohjeita siihen, miten heidän odotetaan toimivan. Päiväkodissa on sekä kirjoitettuja että kirjoittamattomia sääntöjä. Sanattoman ja sanallisen viestinnän avulla pyritään vaikuttamaan lasten toimintaan. Lasten kokemusten huomioiminen on tärkeää varhaiskasvatuksessa. Leikin ja autonomian tukeminen tasoittavat valtasuhdetta.
On olemassa selkeästi hyviä ja selkeästi haitallisia tapoja käyttää valtaa. Niiden väliin jää kuitenkin paljon vallankäyttöä, joka tilanteesta riippuen voi olla kumpaa vain. Lapsen kokemus, aikuisen tarkoitus ja tilanne itsessään vaikuttavat siihen.
Tutkimuskysymykseen vastatessa käsittelen aihetta kirjallisuudesta nousseiden teemojen pohjalta. Ne ovat tilanteen hallinta, päiväkodin säännöt, sanallinen ja sanaton viestintä, lasten kokemukset sekä leikin ja autonomian tukeminen. Varhaiskasvatuksen opettajan valta ilmenee tapoina hallita tilanteita varhaiskasvatuksessa. Päiväkodin sääntöjen avulla asetetaan lapsille rajoja ja ohjeita siihen, miten heidän odotetaan toimivan. Päiväkodissa on sekä kirjoitettuja että kirjoittamattomia sääntöjä. Sanattoman ja sanallisen viestinnän avulla pyritään vaikuttamaan lasten toimintaan. Lasten kokemusten huomioiminen on tärkeää varhaiskasvatuksessa. Leikin ja autonomian tukeminen tasoittavat valtasuhdetta.
On olemassa selkeästi hyviä ja selkeästi haitallisia tapoja käyttää valtaa. Niiden väliin jää kuitenkin paljon vallankäyttöä, joka tilanteesta riippuen voi olla kumpaa vain. Lapsen kokemus, aikuisen tarkoitus ja tilanne itsessään vaikuttavat siihen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31995]