Lapsen luovuuden tukeminen varhaiskasvatuksen kuvataidekasvatuksessa
Kaukkila, Tuulia (2019-04-06)
Kaukkila, Tuulia
T. Kaukkila
06.04.2019
© 2019 Tuulia Kaukkila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201904241517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201904241517
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee varhaiskasvatuksen kuvataidekasvatuksen mahdollisuuksia lapsen luovuuden tukemisessa. Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää lapsen luovuutta ja löytää kuvataidekasvatuksellisesta toiminnasta keinoja luovuuden kehittymiseen. Tutkimus asettuu varhaiskasvatuksen tutkimuskenttään, mutta sivuaa teoreettisen viitekehyksensä myötä myös psykologian alaa.
Lapsen luovuuden määrittely ja sen kehittymisen ymmärtäminen ovat oleellinen osa tutkimuksessani. Tutkimuksessani lapsen luovuus nähdään erilaisena, kuin aikuisten luovuus. Luovan lapsen määrittelyssä korostuu prosessi produktion sijaan.
Tutkimustuloksissa kasvattajan rooli korostuu merkittävästi. Kasvattajan toiminta yhdessä muun muassa hänen asenteensa kanssa voivat luoda lapselle luovuuteen innostavan toimintaympäristön. Tuloksissa tuon esille myös luovuuden tukemisen haasteet, joiden tiedostaminen on merkittävässä osassa luovuutta tukiessa ja kehittäessä.
Tutkimuksellani haluan tuoda esiin luovuuden ja luovan toiminnan tukemisen merkityksen niin yhteiskunnan, tulevaisuuden, mutta myös lapsen oman maailmankuvan rakentamisen kannalta.
Lapsen luovuuden määrittely ja sen kehittymisen ymmärtäminen ovat oleellinen osa tutkimuksessani. Tutkimuksessani lapsen luovuus nähdään erilaisena, kuin aikuisten luovuus. Luovan lapsen määrittelyssä korostuu prosessi produktion sijaan.
Tutkimustuloksissa kasvattajan rooli korostuu merkittävästi. Kasvattajan toiminta yhdessä muun muassa hänen asenteensa kanssa voivat luoda lapselle luovuuteen innostavan toimintaympäristön. Tuloksissa tuon esille myös luovuuden tukemisen haasteet, joiden tiedostaminen on merkittävässä osassa luovuutta tukiessa ja kehittäessä.
Tutkimuksellani haluan tuoda esiin luovuuden ja luovan toiminnan tukemisen merkityksen niin yhteiskunnan, tulevaisuuden, mutta myös lapsen oman maailmankuvan rakentamisen kannalta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]