Opettajan mahdollisuudet tukea toiminnallaan oppilaan turvallisuuden tunteen kehittymistä : katsaus turvallisen pedagogiikan -työkaluun
Kilpinen, Suvi (2018-11-27)
Kilpinen, Suvi
S. Kilpinen
27.11.2018
© 2018 Suvi Kilpinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201811283132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201811283132
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on tarkastella Hollolassa sijaitsevan Kankaan koulun kehittämää turvallista pedagogiikkaa ja sen toimintamalleja sekä niiden vaikutusta oppilaan turvallisuuden tunteeseen ja koulun toimintakulttuuriin.
Tutkielma luo kirjallisuuden avulla teoriapohjaa turvalliselle pedagogiikalle sekä tuo uutta näkökulmaa koululaitoksen turvallisuuden ja oppilaan turvallisuuden tunteen edistämiseen. Lisäksi se tarjoaa uusia toimintamalleja opettajille. Ensimmäinen tutkimuskysymys käsittelee turvallista pedagogiikkaa käsitteenä, sen osatekijöitä ja toimintamalleja. Toisessa tutkimuskysymyksessä tarkastellaan sitä, miten turvallisella pedagogiikalla voidaan vaikuttaa oppilaiden turvallisuuden tunteeseen sekä koululaitoksen toiminta- ja turvallisuuskulttuuriin.
Turvallinen pedagogiikka on pedagoginen työkalu, jossa oppilaan kokonaisvaltaista turvallisuuden tunnetta ja oppilaitoksen turvallisuutta pyritään edistämään opettajan ja muun henkilökunnan toiminnan kautta. Turvallinen pedagogiikka koostuu neljästä osatekijästä: motivointikeinoista, ohjeistuksesta ja rytmistä, ennakoinnista sekä huoltajien ja koulun välisestä luottamuksesta. Jokaiselle osatekijälle on määritelty erilaisia toimintamalleja, jotka Kankaan koulu on todennut omassa käytännössään toimiviksi. Näiden lisäksi turvallisen pedagogiikan osatekijöiden toteuttamisessa tulee huomioida toisto, aikuisten roolit ja yhteisöllisyys sekä rakenteet.
Turvallisen pedagogiikan -työkalun käytännön toimintamalleilla voidaan kirjallisuuden ja tutkimusten perusteella tukea oppilaiden turvallisuuden tunnetta koulussa turvallisuuden eri osa-alueilla, joita ovat fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja pedagoginen turvallisuus. Turvallisuuden tunteella voidaan vaikuttaa oppilaan oppimisen määrään ja laatuun sekä hänen kasvuun ja kehitykseen. Lisäksi turvallisella pedagogiikalla on vaikutusta koulun toimintakulttuuriin, sillä se vaikuttaa monella tavalla koulun toimintaan, arvoihin, pedagogiikkaan ja arkikäytänteisiin. Koska turvallisen pedagogiikan tarkoituksena on olla turvallisuutta edistävää, sen voidaan katsoa vaikuttavan myös koulun turvallisuuskulttuuriin.
Tutkielma luo kirjallisuuden avulla teoriapohjaa turvalliselle pedagogiikalle sekä tuo uutta näkökulmaa koululaitoksen turvallisuuden ja oppilaan turvallisuuden tunteen edistämiseen. Lisäksi se tarjoaa uusia toimintamalleja opettajille. Ensimmäinen tutkimuskysymys käsittelee turvallista pedagogiikkaa käsitteenä, sen osatekijöitä ja toimintamalleja. Toisessa tutkimuskysymyksessä tarkastellaan sitä, miten turvallisella pedagogiikalla voidaan vaikuttaa oppilaiden turvallisuuden tunteeseen sekä koululaitoksen toiminta- ja turvallisuuskulttuuriin.
Turvallinen pedagogiikka on pedagoginen työkalu, jossa oppilaan kokonaisvaltaista turvallisuuden tunnetta ja oppilaitoksen turvallisuutta pyritään edistämään opettajan ja muun henkilökunnan toiminnan kautta. Turvallinen pedagogiikka koostuu neljästä osatekijästä: motivointikeinoista, ohjeistuksesta ja rytmistä, ennakoinnista sekä huoltajien ja koulun välisestä luottamuksesta. Jokaiselle osatekijälle on määritelty erilaisia toimintamalleja, jotka Kankaan koulu on todennut omassa käytännössään toimiviksi. Näiden lisäksi turvallisen pedagogiikan osatekijöiden toteuttamisessa tulee huomioida toisto, aikuisten roolit ja yhteisöllisyys sekä rakenteet.
Turvallisen pedagogiikan -työkalun käytännön toimintamalleilla voidaan kirjallisuuden ja tutkimusten perusteella tukea oppilaiden turvallisuuden tunnetta koulussa turvallisuuden eri osa-alueilla, joita ovat fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja pedagoginen turvallisuus. Turvallisuuden tunteella voidaan vaikuttaa oppilaan oppimisen määrään ja laatuun sekä hänen kasvuun ja kehitykseen. Lisäksi turvallisella pedagogiikalla on vaikutusta koulun toimintakulttuuriin, sillä se vaikuttaa monella tavalla koulun toimintaan, arvoihin, pedagogiikkaan ja arkikäytänteisiin. Koska turvallisen pedagogiikan tarkoituksena on olla turvallisuutta edistävää, sen voidaan katsoa vaikuttavan myös koulun turvallisuuskulttuuriin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]