Luokanopettajien käsityksiä tekijänoikeudesta ja tekijänoikeuden opettamisesta
Longi, Juho; Nurmivuori, Antti-Sakari (2015-11-12)
Longi, Juho
Nurmivuori, Antti-Sakari
J. Longi; A.-S. Nurmivuori
12.11.2015
© 2015 Juho Longi, Antti-Sakari Nurmivuori. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201511132148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201511132148
Tiivistelmä
Tutkimuksen aihe valikoitui henkilökohtaisen kiinnostuksen vuoksi, sillä tutkimuksen tekijät ovat kasvaneet teknologisessa murrosvaiheessa, joka on nostanut tekijänoikeuskysymykset ajankohtaisiksi. Sen lisäksi tutkimus on ajankohtainen 2016 voimaan tulevan uuden Perusopetuksen opetussuunnitelman vuoksi. Uusi Perusopetuksen opetussuunnitelma sisältää mainintoja tekijänoikeudesta. Tutkimus on jatkoa tutkijoiden kandidaatin työlle. Nämä ovat henkilökohtaiset lähtökohdat tutkimuksessa luokanopettajien tekijänoikeuskäsityksistä.
Tutkielman vastaa tutkimusongelmiin: Millaisia käsityksiä luokanopettajilla on tekijänoikeudesta ja millaisten käsitysten ohjaamana luokanopettajat opettavat tekijänoikeudesta opetussuunnitelmien ja koulun sivistystehtävän kontekstissa. Teoreettisena viitekehyksenä on useita eri näkökulmia ja teorioita tekijänoikeuden ja koulumaailman yhteyteen. Sosialisaatio ja koulun sivistystehtävä sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ovat teoreettinen pohja tekijänoikeuden opettamiseen. Tutkimuksessa käsitellään useita moraalisia ja eettisiä näkökulmia, sekä yhteiskuntanäkemyksiä. Moraaliset, eettiset ja yhteiskunnalliset näkemykset käsitellään luokanopettajan työn kontekstissa. Tutkimuksessa avataan tekijänoikeuden käsitteitä ja termejä, jotta voidaan osoittaa mitä tekijänoikeudella tarkoitetaan.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimuksen tutkimusmetodina on fenomenografia. Aineisto on hankittu teemahaastattelujen kautta. Teemahaastatteluille suoritettiin sisällönanalyysi. Haastatteluihin osallistui neljä luokanopettajaa. Tutkimuksen haasteena voidaan esittää haastateltavien hankkiminen, sillä tekijänoikeus aiheena asettaa lähtökohtia Suomen lain noudattamisesta, joka luo arkaluontoisen tilanteen haastattelussa. Tutkimuksen luotettavuutta pidetään tutkimuksessa hyvänä, johtuen erityisesti analyysista, jonka kaksi tutkijaa tekivät erikseen. Aineiston analyysien perusteella on luotu käsiteryhmiä, joissa luokanopettajien käsityksiä on verrattu teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimuksen tulosten perusteella luokanopettajien käsitysten mukaan tekijänoikeus on yleisesti ottaen hyvä asia, mutta osittain rajoittava tekijä opetuksessa. Ristiriitoja tuloksissa herättää luokanopettajien käsitykset, joiden mukaan tekijänoikeutta voi loukata saavuttaakseen parempia opetuksellisia tuloksia. Tekijänoikeuden esiintyminen opetuksessa käsitetään enemmän eettisenä pohdiskeluna eri oppiaineiden yhteydessä kuin suorana lain opettamisena. Pohdintaosioissa käsitellään tutkimuksen tulosten ristiriitoja sekä pohditaan mahdollisia jatkotutkimusaiheita.
Tutkielman vastaa tutkimusongelmiin: Millaisia käsityksiä luokanopettajilla on tekijänoikeudesta ja millaisten käsitysten ohjaamana luokanopettajat opettavat tekijänoikeudesta opetussuunnitelmien ja koulun sivistystehtävän kontekstissa. Teoreettisena viitekehyksenä on useita eri näkökulmia ja teorioita tekijänoikeuden ja koulumaailman yhteyteen. Sosialisaatio ja koulun sivistystehtävä sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ovat teoreettinen pohja tekijänoikeuden opettamiseen. Tutkimuksessa käsitellään useita moraalisia ja eettisiä näkökulmia, sekä yhteiskuntanäkemyksiä. Moraaliset, eettiset ja yhteiskunnalliset näkemykset käsitellään luokanopettajan työn kontekstissa. Tutkimuksessa avataan tekijänoikeuden käsitteitä ja termejä, jotta voidaan osoittaa mitä tekijänoikeudella tarkoitetaan.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimuksen tutkimusmetodina on fenomenografia. Aineisto on hankittu teemahaastattelujen kautta. Teemahaastatteluille suoritettiin sisällönanalyysi. Haastatteluihin osallistui neljä luokanopettajaa. Tutkimuksen haasteena voidaan esittää haastateltavien hankkiminen, sillä tekijänoikeus aiheena asettaa lähtökohtia Suomen lain noudattamisesta, joka luo arkaluontoisen tilanteen haastattelussa. Tutkimuksen luotettavuutta pidetään tutkimuksessa hyvänä, johtuen erityisesti analyysista, jonka kaksi tutkijaa tekivät erikseen. Aineiston analyysien perusteella on luotu käsiteryhmiä, joissa luokanopettajien käsityksiä on verrattu teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimuksen tulosten perusteella luokanopettajien käsitysten mukaan tekijänoikeus on yleisesti ottaen hyvä asia, mutta osittain rajoittava tekijä opetuksessa. Ristiriitoja tuloksissa herättää luokanopettajien käsitykset, joiden mukaan tekijänoikeutta voi loukata saavuttaakseen parempia opetuksellisia tuloksia. Tekijänoikeuden esiintyminen opetuksessa käsitetään enemmän eettisenä pohdiskeluna eri oppiaineiden yhteydessä kuin suorana lain opettamisena. Pohdintaosioissa käsitellään tutkimuksen tulosten ristiriitoja sekä pohditaan mahdollisia jatkotutkimusaiheita.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]