Dinosaurusnäyttely koulun ulkopuolisena oppimisympäristönä
Koskela, Katariina (2015-05-04)
Koskela, Katariina
K. Koskela
04.05.2015
© 2015 Katariina Koskela. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201505071465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201505071465
Tiivistelmä
Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) painotetaan tulevaisuuden taitojen harjoittelua ja käyttämistä niin perinteisissä kuin monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä. Tämän tutkielman lähtökohtana on tutkia koulun ulkopuolisessa ympäristössä tapahtuvaa oppimista koulupäivän aikana. Tavoitteena on tarkastella sitä, miten koulun ulkopuolisia oppimisympäristöjä, etenkin tiedekeskusympäristöä, voidaan hyödyntää oppimisen tukena sekä millaisena oppilaat kokivat opiskelun dinosaurusnäyttelyssä. Suomi halutaan lasten ja nuorten tiedekasvatuksen kärkimaaksi vuoteen 2020 mennessä (Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2014), joten koulun ulkopuolisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen monin keinoin on ajankohtaista.
Tutkimuksen kontekstina oli Lontoon luonnonhistoriallisen museon näyttely Age of The Dinosaur, joka oli esillä Oulun museo- ja tiedekeskus Luupissa taidemuseon tiloissa vuonna 2014. Tutkimuksen otanta koostui Oulun kaupungin yhdeksän eri alakoulun oppilaista, jotka olivat 5. ja 6. -luokkalaisia (N > 300). Heidät valittiin mukaan kouluista, joiden rehtori ja 5. luokkien opettajat olivat kiinnostuneita osallistumaan tutkimukseen. Oppilaiden tietoja ja mielipiteitä analysoitiin kvantitatiivisesti kyselylomakkeilla kerätystä aineistosta, käyttäen faktorianalyysia sekä parametrisia menetelmiä kuten riippumattomien otosten t-testiä, parittaista t-testiä ja yksisuuntaista varianssianalyysia. Tämän tutkielman empiirinen aineisto on kerätty yhteistyössä Helsingin yliopiston Opettajankoulutuslaitoksen tiedekeskuspedagogiikan tutkimusyksikön kanssa.
Tutkimustulosten mukaan pojat olivat tyttöjä kiinnostuneempia luonnosta ja tiesivät enemmän dinosauruksista. Luonnosta ja dinosauruksiin liittyvistä oheistuotteista tai dinosaurusten tutkimisesta vapaa-ajalla kiinnostuneet olivat myös kiinnostuneempia biologian opiskelusta ylipäätään. Näyttely ei tilannemotivaation testillä mitattuna motivoinut oppilaita tarpeeksi vaikuttaakseen tietotestissä menestymiseen. Tutkimuksessa havaittiin oppilaiden pitäneen opiskelua dinosaurusnäyttelyssä mukavampana ja helpompana kuin koulussa opiskelua. Koulussa opiskelu miellettiin kuitenkin vuorovaikutteisemmaksi kuin näyttelyssä opiskeleminen. Tulokset ovat yhteneväisiä aikaisempien samankaltaisten tutkimusten tuloksiin, joiden mukaan vuorovaikutteisuutta ja oppilaiden osallistumista opiskeluun olisi voitu hyödyntää enemmän. Tämän tutkielman tuloksia ei pyritä yleistämään, vaan ennemminkin ne antavat tietoa juuri tässä tutkimuskontekstissa toteutettuna.
Tutkimuksen kontekstina oli Lontoon luonnonhistoriallisen museon näyttely Age of The Dinosaur, joka oli esillä Oulun museo- ja tiedekeskus Luupissa taidemuseon tiloissa vuonna 2014. Tutkimuksen otanta koostui Oulun kaupungin yhdeksän eri alakoulun oppilaista, jotka olivat 5. ja 6. -luokkalaisia (N > 300). Heidät valittiin mukaan kouluista, joiden rehtori ja 5. luokkien opettajat olivat kiinnostuneita osallistumaan tutkimukseen. Oppilaiden tietoja ja mielipiteitä analysoitiin kvantitatiivisesti kyselylomakkeilla kerätystä aineistosta, käyttäen faktorianalyysia sekä parametrisia menetelmiä kuten riippumattomien otosten t-testiä, parittaista t-testiä ja yksisuuntaista varianssianalyysia. Tämän tutkielman empiirinen aineisto on kerätty yhteistyössä Helsingin yliopiston Opettajankoulutuslaitoksen tiedekeskuspedagogiikan tutkimusyksikön kanssa.
Tutkimustulosten mukaan pojat olivat tyttöjä kiinnostuneempia luonnosta ja tiesivät enemmän dinosauruksista. Luonnosta ja dinosauruksiin liittyvistä oheistuotteista tai dinosaurusten tutkimisesta vapaa-ajalla kiinnostuneet olivat myös kiinnostuneempia biologian opiskelusta ylipäätään. Näyttely ei tilannemotivaation testillä mitattuna motivoinut oppilaita tarpeeksi vaikuttaakseen tietotestissä menestymiseen. Tutkimuksessa havaittiin oppilaiden pitäneen opiskelua dinosaurusnäyttelyssä mukavampana ja helpompana kuin koulussa opiskelua. Koulussa opiskelu miellettiin kuitenkin vuorovaikutteisemmaksi kuin näyttelyssä opiskeleminen. Tulokset ovat yhteneväisiä aikaisempien samankaltaisten tutkimusten tuloksiin, joiden mukaan vuorovaikutteisuutta ja oppilaiden osallistumista opiskeluun olisi voitu hyödyntää enemmän. Tämän tutkielman tuloksia ei pyritä yleistämään, vaan ennemminkin ne antavat tietoa juuri tässä tutkimuskontekstissa toteutettuna.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]