Motoristen perustaitojen taso ja kehitys esiopetusikäisillä
Leinonen, Elina (2015-01-15)
Leinonen, Elina
E. Leinonen
15.01.2015
© 2015 Elina Leinonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201502061068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201502061068
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia esiopetusikäisten motoristen perustaitojen tasoa. Lisäksi tutkin motoristen taitojen perustasoa selittävien tekijöiden yhteyksiä kehitykseen. Tiedetään, että motoriset perustaidot ovat taitoja, joita tarvitaan jokapäiväisessä elämässä ja niillä on vaikutusta lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Jo kolmasosalla koulunsa aloittavilla lapsilla on puutteita motorisissa perustaidoissa, joten huomion kiinnittäminen niihin on esiopetusikäisillä erityisen tärkeää. Tämän lisäksi motoristen perustaitojen kehitykseen vaikuttavat monet taustatekijät. Tässä tutkimuksessa niitä olivat sukupuoli, ohjatun liikuntaharrastuksen määrä, ulkoilun ja liikuntapaikoissa käymisen määrä yhdessä vanhempien kanssa sekä vanhempien koulutus ja vanhempien liikunnan määrä.
Tutkimuksen kohteena olivat kolme oululaista esiopetusryhmää sekä heidän vanhempansa. Aineisto kerättiin keväällä 2013. Aineistoni koko oli 41 esiopetusikäistä lasta sekä heidän vanhempansa. Aineistonkeruumenetelmänä käytin Pirkko Nummisen (1995) APM-testistöä sen soveltuvin osin sekä kyselylomaketta lasten vanhemmille. Tutkimukseni oli luonteeltaan kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimustulosten analyysiin käytin SPSS-ohjelmaa.
Motoristen perustaitojen hallinnassa ei esiintynyt tutkimukseni esiopetusikäisillä suurempia poikkeavuuksia. Motoristen taitojen kehitykseen vaikuttavilla tekijöillä ja motorisilla perustaidoilla löytyi heikkoja yhteyksiä toisiinsa. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että motorisiin perustaitoihin vaikuttavat hyvin monet tekijät, eivätkä yhteydet ole aina niin selkeitä. Tutkimustuloksiin vaikutti aineistoni pieni koko, joten tilastollisia johtopäätöksiä ei voida tehdä.
Tutkimus antaa tietoa varhaiskasvatuksen ammattilaisille motoristen perustaitojen tärkeydestä, arvioinnista ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksessani käytetty APM-testistö on hyvin soveltuva varhaiskasvatuksen ammattilaisille, jonka avulla heillä on mahdollisuus arvioida esiopetusikäisten lasten motorisia perustaitoja. Perusteellisen arvioinnin kautta heillä on mahdollisuus suunnitella omaa esiopetusta ikätasolle ja ryhmälleen sopivaksi.
Tutkimuksen kohteena olivat kolme oululaista esiopetusryhmää sekä heidän vanhempansa. Aineisto kerättiin keväällä 2013. Aineistoni koko oli 41 esiopetusikäistä lasta sekä heidän vanhempansa. Aineistonkeruumenetelmänä käytin Pirkko Nummisen (1995) APM-testistöä sen soveltuvin osin sekä kyselylomaketta lasten vanhemmille. Tutkimukseni oli luonteeltaan kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimustulosten analyysiin käytin SPSS-ohjelmaa.
Motoristen perustaitojen hallinnassa ei esiintynyt tutkimukseni esiopetusikäisillä suurempia poikkeavuuksia. Motoristen taitojen kehitykseen vaikuttavilla tekijöillä ja motorisilla perustaidoilla löytyi heikkoja yhteyksiä toisiinsa. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että motorisiin perustaitoihin vaikuttavat hyvin monet tekijät, eivätkä yhteydet ole aina niin selkeitä. Tutkimustuloksiin vaikutti aineistoni pieni koko, joten tilastollisia johtopäätöksiä ei voida tehdä.
Tutkimus antaa tietoa varhaiskasvatuksen ammattilaisille motoristen perustaitojen tärkeydestä, arvioinnista ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksessani käytetty APM-testistö on hyvin soveltuva varhaiskasvatuksen ammattilaisille, jonka avulla heillä on mahdollisuus arvioida esiopetusikäisten lasten motorisia perustaitoja. Perusteellisen arvioinnin kautta heillä on mahdollisuus suunnitella omaa esiopetusta ikätasolle ja ryhmälleen sopivaksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]