”Minulla on varmasti paljon asioita joita jännitän” : kuudesluokkalaisten kokemuksia koulujännityksestä
Kaunismäki, Tuulia (2014-06-03)
Kaunismäki, Tuulia
T. Kaunismäki
03.06.2014
© 2014 Tuulia Kaunismäki. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201406041647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201406041647
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä asioita ja tilanteita kuudesluokkalaiset kokevat koulussa jännittäviksi. Tässä tutkimuksessa oli kaksi tutkimuskysymystä. Tutkimukseen osallistui 58 kuudennen luokan oppilasta eräästä Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevasta kaupunkikoulusta. Aineisto hankittiin keväällä 2013. Aineisto kerättiin vapaan kirjoitelman avulla, jossa tutkittavat saivat vapaasti kertoa kaikista niistä asioista, tilanteista ja tapahtumista, joita he koulussa mahdollisesti jännittävät. Tutkittavat eivät saaneet kehyskertomusta, vaan kirjoittamista pohjustettiin suullisesti. Annettaessa suullisia ohjeita tutkittavien johdattelua varottiin tarkkaan. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja metodologisena lähtökohtana on fenomenologia. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Jännittäväksi koettuja asioita olivat koulutyöt ja etenkin koulumenestys. Koenumerot, todistukset ja yleinen pärjääminen koulussa koettiin jännittäväksi. Epävarmuus oli tärkeä tekijä ja tässä esiin nousi pelko oppitunneilla epäonnistumisesta, esiintymiset, heikko osaaminen, ulkonäköpaineet ja epävarmuus olla oma itsensä. Kokemuksia jännittämisestä aiheutti kiusatuksi ja syrjityksi tuleminen, pilkkaaminen sekä negatiivinen huomiointi. Jännityskokemuksia tuli sosiaalisista suhteista ja tässä esiin nousivat sosiaalisten suhteiden heikkeneminen, kavereiden mielipiteet sekä runsaat ja hyvät kaverisuhteet. Hieman jännitystä koettiin vieraiden asioiden ja ihmisten, kuten uusien opettajien ja oppilaiden vuoksi. Jännittäviksi koetuissa tilanteissa suurinta jännitystä koulussa aiheutui sosiaalisissa tilanteissa ja erityisesti esillä ollessa, puhuessa ja työskennellessä ihmisten kanssa. Erityisesti jännitti esiintymiset. Väärien toimintamallien seurauksista koulutöiden laiminlyönti, liialliset poissaolot ja sääntöjen vastaisesti käyttäytyminen koettiin jännittäväksi. Yläkouluun siirtyminen ja uudet luokkatoverit koettiin jännittävinä. Joitain jännityskokemuksia tuli ruokailusta ja välitunneista. Myös liikuntatunteihin liittyvää jännitystä koettiin.
Tutkimustulokset toivat tärkeää tietoa siitä, että kuudesluokkalaiset kokevat koulussa voimakasta epävarmuutta ja erityisesti vahvaa sosiaalisten tilanteiden jännitystä. Tämä olisi huomioitava etenkin esilläolo- ja puhumistilanteissa. Merkittävä tulos koulujännityksestä oli myös se, että kuudesluokkalaiset kokevat todella suurta jännitystä koulumenestyksestä.
Jännittäväksi koettuja asioita olivat koulutyöt ja etenkin koulumenestys. Koenumerot, todistukset ja yleinen pärjääminen koulussa koettiin jännittäväksi. Epävarmuus oli tärkeä tekijä ja tässä esiin nousi pelko oppitunneilla epäonnistumisesta, esiintymiset, heikko osaaminen, ulkonäköpaineet ja epävarmuus olla oma itsensä. Kokemuksia jännittämisestä aiheutti kiusatuksi ja syrjityksi tuleminen, pilkkaaminen sekä negatiivinen huomiointi. Jännityskokemuksia tuli sosiaalisista suhteista ja tässä esiin nousivat sosiaalisten suhteiden heikkeneminen, kavereiden mielipiteet sekä runsaat ja hyvät kaverisuhteet. Hieman jännitystä koettiin vieraiden asioiden ja ihmisten, kuten uusien opettajien ja oppilaiden vuoksi. Jännittäviksi koetuissa tilanteissa suurinta jännitystä koulussa aiheutui sosiaalisissa tilanteissa ja erityisesti esillä ollessa, puhuessa ja työskennellessä ihmisten kanssa. Erityisesti jännitti esiintymiset. Väärien toimintamallien seurauksista koulutöiden laiminlyönti, liialliset poissaolot ja sääntöjen vastaisesti käyttäytyminen koettiin jännittäväksi. Yläkouluun siirtyminen ja uudet luokkatoverit koettiin jännittävinä. Joitain jännityskokemuksia tuli ruokailusta ja välitunneista. Myös liikuntatunteihin liittyvää jännitystä koettiin.
Tutkimustulokset toivat tärkeää tietoa siitä, että kuudesluokkalaiset kokevat koulussa voimakasta epävarmuutta ja erityisesti vahvaa sosiaalisten tilanteiden jännitystä. Tämä olisi huomioitava etenkin esilläolo- ja puhumistilanteissa. Merkittävä tulos koulujännityksestä oli myös se, että kuudesluokkalaiset kokevat todella suurta jännitystä koulumenestyksestä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]