Sosiaalisen median mahdollisuudet alakoulussa
Nevala, Minna (2013-05-09)
Nevala, Minna
M. Nevala
09.05.2013
© 2013 Minna Nevala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201305131236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201305131236
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, miten alakoulun opettajat hyödyntävät sosiaalista mediaa opetuksessaan. Sosiaalinen media opetuksessa on suhteellisen uusi ilmiö. Se on kuitenkin kasvattanut suosiotaan räjähdysmäisesti myös koulumaailmassa. Sosiaalisen median ominaisuuksista puhutaan ja kirjoitetaan paljon, mutta kattavaa määritelmää siitä on lähes mahdotonta löytää.
Sosiaalinen media tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia, joita voi hyödyntää myös kouluissa ja arkipäivän opetuksessa. Onko motivoituneita uusien opetusmetodien käyttäjiä kuitenkaan yhtä paljon kuin sosiaalisen median mahdollisuuksia? Tavoitteenani oli selvittää, mitä alakoulun opettaja tietää sosiaalisesta mediasta ja miten hän sitä hyödyntää opetus- ja oppimistilanteissa päivittäisessä koulutyössään.
Tutkimusotteeni on kvalitatiivinen ja noudatan fenomenografista analyysia. Aineisto on koottu Facebookin ja Opettaja-lehden ilmoituksen välityksellä helmi-maaliskuussa 2013. Kaikkiaan 16 alakoulun opettajaa, kymmenen naista ja kuusi miestä eri puolilta Suomea vastasi kyselyyni. Vastaajien ikä vaihtelee 27 ja 59 ikävuoden välillä.
Tutkielmani tuloksena totean, että sosiaalinen media on alakoulun opettajille tuttu ja jo käytössä opetuksessa. Kyselyyni vastanneet opettajat hyödyntävät jokainen sosiaalista mediaa joskus omassa opetuksessaan. Kuusi vastaajista käyttää sosiaalista mediaa jollakin tavalla opetuksessaan joka päivä, seitsemän opettajaa vastauksensa mukaan harvoin. Loput kolme opettajaa hyödyntävät sosiaalista mediaa kerran viikossa. Vastaajien mukaan sosiaalinen media parhaimmillaan helpottaa opettajan työtä ja antaa ideoita omaan opetukseen. Sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää niin monella eri tavalla kuin on opettajiakin. Tutkielmassani opettajia runsaasti siteeraten totean, että sosiaalisen median opetuskäytössä vain mielikuvitus on rajana!
Sosiaalinen media tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia, joita voi hyödyntää myös kouluissa ja arkipäivän opetuksessa. Onko motivoituneita uusien opetusmetodien käyttäjiä kuitenkaan yhtä paljon kuin sosiaalisen median mahdollisuuksia? Tavoitteenani oli selvittää, mitä alakoulun opettaja tietää sosiaalisesta mediasta ja miten hän sitä hyödyntää opetus- ja oppimistilanteissa päivittäisessä koulutyössään.
Tutkimusotteeni on kvalitatiivinen ja noudatan fenomenografista analyysia. Aineisto on koottu Facebookin ja Opettaja-lehden ilmoituksen välityksellä helmi-maaliskuussa 2013. Kaikkiaan 16 alakoulun opettajaa, kymmenen naista ja kuusi miestä eri puolilta Suomea vastasi kyselyyni. Vastaajien ikä vaihtelee 27 ja 59 ikävuoden välillä.
Tutkielmani tuloksena totean, että sosiaalinen media on alakoulun opettajille tuttu ja jo käytössä opetuksessa. Kyselyyni vastanneet opettajat hyödyntävät jokainen sosiaalista mediaa joskus omassa opetuksessaan. Kuusi vastaajista käyttää sosiaalista mediaa jollakin tavalla opetuksessaan joka päivä, seitsemän opettajaa vastauksensa mukaan harvoin. Loput kolme opettajaa hyödyntävät sosiaalista mediaa kerran viikossa. Vastaajien mukaan sosiaalinen media parhaimmillaan helpottaa opettajan työtä ja antaa ideoita omaan opetukseen. Sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää niin monella eri tavalla kuin on opettajiakin. Tutkielmassani opettajia runsaasti siteeraten totean, että sosiaalisen median opetuskäytössä vain mielikuvitus on rajana!
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32049]