Kristillinen vakaumus uskovan opettajan työssä
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa tarkasteltiin kristityn opettajan hengellisen vakaumuksen merkitystä hänen työssään. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millä tavoin uskonnollinen vakaumus ilmenee uskovan opettajan opetuksessa opettajan oman kokemuksen mukaan sekä millainen kokemus omasta opettajuudestaan uskovalla
opettajalla on 2020-luvun koulumaailmassa.
Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin toteuttamalla puolistrukturoidut teemahaastattelut yhdeksälle itsensä uskovaksi kokevalle opettajalle. Aineisto analysoitiin temaattisen ja tulkitsevan fenomenologisen analyysimenetelmän yhdistelmän avulla. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen jäsentämisessä
hyödynnettiin teemakarttaa ja toisessa ilmiötä havainnollistavaa kehää.
Tulokset osoittivat, että kristityn opettajan usko ilmenee hänen työssään tahdosta huolimatta. Erityisesti opettajan arvot, persoona ja autonomia ovat avainasemassa uskon ilmenemisen suhteen. Myös opetussuunnitelma ja suomalaisen koulukulttuurin kristillinen tausta nähtiin uskon ilmenemisen välineinä.
Tulosten mukaan uskovat opettajat kokevat voivansa toimia luokassa omalla persoonallaan, mutta omasta uskosta saatetaan joutua joustamaan ulkopuolisten henkilöiden tai tekijöiden vuoksi. Joustaminen omista arvoista, uskosta ja minuudesta aiheuttaa opettajassa usein kielteisiä tuntemuksia. Tämä puolestaan
saattaa olla riskitekijä uskovien opettajien työssä jaksamiselle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28103]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Miten opettaja rakentaa pedagogisen auktoriteetin? Otteita opettajan arjesta
Harjunen, Elina (2002)Laadullisen tutkimuksen päätavoitteena oli pureutua siihen, miten opettaja ymmärtää ja rakentaa pedagogisen auktoriteettinsa koulun arjessa. Koska auktoriteettisuhde ei todennu ajatuksissa, puheessa ja kuvitelmissa, tutkin ... -
Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista
Ojala, Saija (2019)Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista. Tutkielman avulla parannettiin tietämystä auktoriteetista ja opettajana toimimisesta, jotta kemian ... -
”I'm the god of the new world” : kristillinen symboliikka Takeshi Obatan Death Note -kuvituksissa
Niemi-Kaija, Helmi (2021)Tutkielmassa käsitellään japanilaisen Death Note -mangan kuvittajan Takeshi Obatan töissä ilmenevää kristillistä symboliikkaa visuaalisen ja narratiivisen analyysin kautta. Tarkastelukohteena toimii erityisesti tarinan ... -
Valmentajataustan merkitys opettajan työssä
Manninen, Jaakko; Halonen, Niko (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä merkitys joukkueurheilun valmentajataustalla on opettajan työssä. Tarkastelun kohteena olivat opettajana työskennelleiden ja valmentajana toimineiden käsitykset toimenkuvien ... -
Oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetistä
Ojala, Saija; Välisaari, Jouni; Lundell, Jan (Valtakunnallinen LUMA-keskus, 2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetista, sen muodostumisesta ja kehittämisestä. Tutkimus pohjautuu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen piirteisiin. Oppilaiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.