Tajunnan poikkeavuuksia ja rajoitteita : fokalisaatio ja sen vaihtelu Matt Fractionin ja David Ajan sarjakuvassa Hawkeye
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielma käsittelee fokalisaatiota ja sen vaihtelua Matt Fractionin ja David Ajan supersankarisarjakuvassa Hawkeye (2012). Teoreettisena viitekehyksenä on sarjakuvatutkimus ja narratologia, sekä tutkimusmetodina sarjakuva-analyysi ja lähiluku. Sarjakuvan multimodaalisen luonteen vuoksi tutkielmassa hyödynnetään sekä kirjallisuuden että elokuvatutkimuksen käsitteistöä ja käsityksiä fokalisaatiosta. Tutkielmassa tarkastellaan, kuinka fokalisaatio ilmenee sarjakuvassa ja kuinka sen muutokset ja vaihtelu vaikuttavat sarjakuvan kerrontaan. Huomiota kiinnitetään erityisesti koiran näkökulmasta kerrottuun osuuteen sekä siihen, miten kerronta ja fokalisaatio sopeutuvat päähenkilön kuuroutumiseen ja tämän kokemiin muihin tajunnan rajoitteisiin kuten tajuttomuuteen ja vieraisiin kieliin. Sarjakuva fokalisoituu hyvin vahvasti sen päähenkilön kautta, mikä on nähtävissä etenkin kuuroutumisen jälkeen esimerkiksi tyhjinä puhekuplina, viittomakuvina sekä huuliolukuna. Tämän lisäksi koiran fokalisoimasta osuudesta voidaan havaita selkeästi ihmisen ja koiran tajuntojen erot siinä, miten nämä havaitsevat ympäristöään ja millä aisteilla tulkintoja tehdään. Tätä varten sarjakuva on luonut koiralle ja sen aisteille oman merkkikielensä. Samoin on tehty myös kuuron päähenkilön pelkän näköaistin varassa tehdyille tulkinnoille.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28107]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Rajan tiloja : luonnollisuus, luonnottomuus ja epäluonnottomuus 2000-luvun pohjoismaisissa autofiktioissa
Marttinen, Heta (University of Jyväskylä, 2015) -
Narrative Tools for Games : Focalization, Granularity, and the Mode of Narration in Games
Arjoranta, Jonne (Sage Publications, Inc., 2017)This article looks at three narratological concepts—focalization, granularity, and the mode of narration—and explores how these concepts apply to games. It is shown how these concepts can be used as tools for creating ... -
"Satan still in gaze" : Satan's point of view in Eve's representation in Milton's Paradise lost
Ruuskanen, Aleksi (2016)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella narratologian ja tyylintutkimuksen keinoin Saatanan näkökulman vaikutusta Eevan kuvaukseen ja luonnehdintaan John Miltonin runoeepoksessa ”Paradise Lost” (1674, suom. ”Kadotettu ... -
Hetkien punahehkuiset kopiot : toistuvat ruudut sarjakuvaromaanissa Watchmen
Rantala, Oskari (2014)Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani toistuvia ruutuja Alan Mooren, Dave Gibbonsin ja John Higginsin sarjakuvaromaanissa Watchmen (1986–87). Teokseen sisältyy useita kymmeniä sarjakuvaruutuja, jotka esitetään sarjakuvan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.