Suomi-koulusta maailmalle : ulkosuomalaiset osana Suomen kielivarantoa
Imppola, Leila (2020). Suomi-koulusta maailmalle : ulkosuomalaiset osana Suomen kielivarantoa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11 (4). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2020/suomi-koulusta-maailmalle-ulkosuomalaiset-osana-suomen-kielivarantoa
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaTekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2020
Tässä artikkelissa tarkastelen ulkosuomalaisten nuorten suomalaisiin kuulumisen tunnetta ja kielitaitoa osana Suomen kansallista kielivarantoa. Artikkeli perustuu vastikään ilmestyneeseen väitöskirjaani, jossa käsittelen saksansuomalaisten Suomi-koulussa opiskelleiden nuorten käsityksiä Suomesta ja suomen kielestä.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2020/suomi-koulusta-maailmalle-ulkosuomalaiset-osana-suomen-kielivarantoaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kielimuureja vai yhteiseloa : odotuksia ja kokemuksia kahden kielen koulusta
Kajander, Kati; Alanen, Riikka; Dufva, Hannele; Kotkavuori, Ella (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2015)Finnish and Swedish are the national languages of Finland. Yet there are few schools in Finland where instruction is given in both languages, apart from immersion or second language classes, and the issue remains highly ... -
Monikielisyyden näkeminen voimavarana : kokemuksia Utrechtin kansainvälisestä koulusta
Roiha, Anssi; Post Uiterweer, Melanie; Absalom, Helen (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)Monikielisyys on nykyisin arkipäivää monissa kouluissa. Myös Suomen kouluissa erikielisten oppilaiden määrä on kasvanut ja sen odotetaan yhä kasvavan tulevaisuudessa. Tässä artikkelissa tarkastelemme, miten koulut voivat ... -
Eriyttäminen heterogeenisessä ryhmässä : kokemuksia Haagin Suomi-koulusta
Roiha, Anssi; Polso, Jerker (FinRA ry, 2017) -
”Suomi sydämessä” – Saksansuomalaisten Suomi-koulun oppilaiden, heidän vanhempiensa ja opettajiensa käsityksiä Suomesta, suomen kielestä ja Suomi-koulusta
Imppola, Leila (Jyväskylän yliopisto, 2020)This study explores beliefs held by German-Finnish learners, parents and teachers about Finland and the Finnish language in the context of a Finnish Language School – Suomi-koulu (later: Language School). Language Schools ... -
Kielivarantoa laajentamassa – saksajatkumo KiVAKO-hankkeesta
Simon, Heli; Kotikoski, Tuula-Harriet (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Maassamme on herätty huomaamaan, että kansallinen kielivarantomme on kaventunut huolestuttavasti englannin jäädessä monella opiskelijalla korkeakoulutuksen päättyessä ainoaksi vieraaksi kieleksi. Työelämämme tarvitsee ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.