Anchoring Belonging Through Material Practices in Participatory Arts-Based Research
Hiltunen, K., Sääskilahti, N., Vallius, A., Pöyhönen, S., Jäntti, S., & Saresma, T. (2020). Anchoring Belonging Through Material Practices in Participatory Arts-Based Research. Forum Qualitative Sozialforschung, 21(2), Article 25. https://doi.org/10.17169/fqs-21.2.3403
Julkaistu sarjassa
Forum Qualitative SozialforschungTekijät
Päivämäärä
2020Oppiaine
Nykykulttuurin tutkimusTaidehistoriaHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöContemporary CultureArt HistorySchool of WellbeingTekijänoikeudet
© 2020 the Author(s)
How do people understand belonging and what kinds of stances toward belonging do they take? What kind of knowledge or ways of knowing (EISNER, 2008) does artistic practice yield about belonging? We ask these questions in this article, which is based on the research project Crossing Borders, in which we used participatory arts-based methods to study belonging. We invited participants to explore the notion of belonging in three parallel workshops drawing on different art forms, film, writing and visual arts. The goal of the workshops was for each participant to produce an artwork that deals with belonging.In the article, we identify four stances that the participants expressed toward the concept of belonging and explore the ways in which their ideas were manifested in the artworks. We analyze the workshop discussions, the participants' interviews and the artworks, and demonstrate on both the conceptual and material level that artistic practice can provide extremely nuanced and situated knowledge, or ways of knowing, about belonging. We argue that the artworks anchor the ever-shifting stances into material forms and expressions. Artistic practice is thus one way of defining and contextualizing the fluid concept of belonging.
...
Julkaisija
Freie Universität BerlinISSN Hae Julkaisufoorumista
1438-5627Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/35971036
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Akatemiahanke, SALisätietoja rahoituksesta
Suomen Akatemia 308521Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Belonging, Trust and Relationships : Collaborative Photography with Unaccompanied Minors
Pöyhönen, Sari; Kokkonen, Lotta; Tarnanen, Mirja; Lappalainen, Maija (Multilingual Matters, 2020) -
Participation, collaboration and co-creation in multimodal and arts-based research with refugee background young adults
Kärkkäinen, Katarzyna; Pöyhönen, Sari (Helsingin yliopisto, 2024) -
Seitsemän elokuvaa kuulumisesta : lyhytelokuva menetelmänä ja tutkimuksen kohteena osallistavassa hankkeessa
Hiltunen, Kaisa (Filmiverkko ry, 2019)Artikkelissa pohditaan lyhytelokuvan roolia taideperustaisessa osallistavassa tutkimushankkeessa Rajojen yli – kuulumisen performansseja ja narratiiveja taiteen keinoin (2017–2021). Tutkijalähtöisessä hankkeessa ihmisiä ... -
School Bullying Through Graphic Vignettes : Developing a New Arts-Based Method to Study a Sensitive Topic
Khanolainen, Daria; Semenova, Elena (Sage Publications, 2020)The purpose of this study was to develop a new arts-based measure assessing school bullying and to test it within a pilot study involving 19 schoolchildren (mean age = 15.4; range = 1.00). The researchers designed the new ... -
AHJO -menetelmät: Taidepohjaisen aineiston keräämisen ohjeet yhden yliopiston henkilöstön hyvinvoinnin laadullisessa tutkimuksessa
Saarinen, Taina; Perkins, Marc; Laihonen, Petteri; Ennser-Kananen, Johanna (University of Jyväskylä, 2024)AHJO-hankkeessa tutkittiin taidepohjaisin laadullisin keinoin tekijöitä, jotka ovat yhteydessä yliopistohenkilöstön hyvin- ja pahoinvointiin yhdessä suomalaisessa yliopistossa. Tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena oli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.