Edetään Espoossa : omankielistä samanaikaisopetusta ja tukea oppilaille koulupolun eri vaiheissa
Hussein, M., & Voipio-Huovinen, S. (2019). Edetään Espoossa : omankielistä samanaikaisopetusta ja tukea oppilaille koulupolun eri vaiheissa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 10 (7). Retrieved from https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta...
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaPäivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat, 2019
Espoon runsas muuttovoitto perustuu kokonaan vieraskielisiin muuttajaperheisiin ja koulujen osalta heidän lapsiinsa. Kieli- ja kulttuuriryhmiin kuuluvia monikielisiä oppilaita, joiden äidinkieli on Väestörekisterin mukaan muu kuin suomi, ruotsi tai saame, oli yli 5800 lokakuussa 2019. Heidän määränsä on kaksinkertaistunut viimeisen seitsemän vuoden aikana. Heidän lisäkseen Espoossa asuu paljon monikielisiä oppilaita perheineen. Valmistavan opetuksen oppilaita oli tämän vuoden lokakuussa 670 eli enemmän kuin syksyllä 2016. Vastataksemme näihin kasvavan, monikielisen oppilasjoukon tarpeisiin ja koti-koulu-yhteistyön haasteisiin aloitimme Edetään Espoossa -hankkeen tammikuussa 2018.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181
Alkuperäislähde
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2019/edetaan-espoossa-omankielista-samanaikaisopetusta-ja-tukea-oppilaille-koulupolun-eri-vaiheissaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Arjen monet kielet : kielten merkitys maahanmuuttajataustaisille oppilaille
Ylämäki, Annika (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys äidinkielellä ja muilla arjessa käytetyillä kielillä on maahanmuuttajataustaisille oppilaille. Tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden kielikäsityksiä ja ... -
Tavoitteena tunnustuksen antamisen tasavertaisuus
Lasonen, Johanna (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2009) -
Negative constructions in nonliterate learners' spoken L2 Finnish
Tammelin-Laine, Taina; Martin, Maisa (Georgetown University Press, 2016)This chapter discusses the development of Finnish expressions of negation in four initially nonliterate women with very low oral skills during their first ten-month language course. While many studies have been published ... -
Maahanmuuttotaustaisten oppimisen, kulttuurisen moninaisuuden ja monikielisyyden tukeminen suomalaisissa koulutuspoliittisissa asiakirjoissa
Hallikainen, Maria; Hallikainen, Mikael (2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin kuinka viisi suomalaista koulutuspoliittista asiakirjaa ohjaavat ja määrittelevät maahanmuuttotaustaisten oppijoiden oppimisen, kulttuurisen moninaisuuden ja monikielisyyden tukemista. ... -
Yhteiset lapset yli rajojen – astu kauemmaksi, näet myös lähelle
Kiiskilä, Eeva-Liisa; Pyykkö, Katariina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Suomen Lähi-idän instituutti (FIME, Finnish Institute in the Middle East) ja MIGDIA-tutkimushanke (Maahanmuutto, ylirajaiset koulutuspolut ja diasporinen monikielisyys) järjestivät erityisesti Suomeen vasta saapuneiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.