Ylioppilastutkinnon, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteys luokanopettajakoulutukseen hakeneiden menestymiseen VAKAVA-valintakokeessa
Metsäpelto, R.-L., Viljaranta, J., Tuominen, H., Aunola, K., Poikkeus, A.-M., & Mullola, S. (2019). Ylioppilastutkinnon, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteys luokanopettajakoulutukseen hakeneiden menestymiseen VAKAVA-valintakokeessa. Kasvatus, 50(2), 136-148.
Julkaistu sarjassa
KasvatusTekijät
Päivämäärä
2019Oppiaine
Esi- ja alkuopetusKasvatuspsykologiaPsykologiaPre- and Early Childhood EducationKasvatuspsykologiaPsychologyTekijänoikeudet
© Kirjoittajat, 2019
Tässä tutkimuksessa selvitettiin ylioppilastutkinnon yleisarvosanan, tavoiteorientaatioiden ja
muiden motivaatiotekijöiden yhteyttä menestymiseen valtakunnallisessa kasvatusalan
valintayhteistyöverkoston toteuttamassa opiskelijavalintakokeessa (VAKAVA).
Tutkimukseen osallistuivat Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutukseen pyrkineet
hakijat vuosina 2014 ja 2015 (n = 399). Tutkimusaineisto koostui VAKAVAkoepistemääristä sekä hakijoiden itsearvioinneista, jotka liittyivät erilaisiin
tavoiteorientaatioihin (oppimis-, saavutus-, suoritus-lähestymis-, suoritus-välttämis- ja
välttämisorientaatio) sekä muihin motivaatiotekijöihin (kokemus opiskelun mielekkyydestä,
luovutusherkkyys ja epäonnistumisen pelko). Polkumallinnuksen tulokset osoittivat, että
VAKAVA-kokeessa menestyivät yhtäältä ne hakijat, jotka saivat korkeita arvosanoja
ylioppilaskokeessa ja toisaalta ne, jotka kokivat opiskelun mielekkääksi. Lisäksi hyvään
valintakoemenestykseen liittyivät halu menestyä paremmin kuin muut ja vähäinen
epäonnistumisen pelko. Tuloksilla on merkitystä opettajankoulutuksen ajankohtaisen
kehittämiskohteen eli opettajankoulutuksen opiskelijavalintojen kannalta.
...
Julkaisija
Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitosISSN Hae Julkaisufoorumista
0022-927XAsiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/30727540
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
EFL teachers' views on the effects of the matriculation exam on upper secondary teaching
Yliluoma, Jussi (2022)Ylioppilaskoe on Suomen koulutusjärjestelmässä suoritettava standardisoitu valtakunnallinen koe. Kokeella on merkittävä vaikutus oppilaan akateemisiin tulevaisuudennäkymiin, ja täten kokeeseen valmistautuminen edellyttää ... -
Multiple mini-interviews as a selection tool for initial teacher education admissions
Metsäpelto, Riitta-Leena; Utriainen, Jukka; Poikkeus, Anna-Maija; Muotka, Joona; Tolvanen, Asko; Warinowski, Anu (Elsevier, 2022)This study investigates the reliability of multiple mini interviews (MMIs) to select students for classroom and special education teacher programs (n = 418) using intraclass correlations and cross-classified multilevel ... -
Digital Education For All : Multi-University Study of Increasing Competent Student Admissions at Scale
Pirttinen, Nea; Leinonen, Juho; Auvinen, Annemari; Lappalainen, Vesa; Tynkkynen, Katja; Hedberg, Henrik; Laakso, Mikko-Jussi; Lemström, Kjell (ACM, 2022)An indubitable way to put learning at scale in practice is to implement Massive Open Online Courses, or MOOCs. When a wide-enough portfolio of them is available, new applications arise. For instance, university admissions ... -
Examination of Goal Orientation, Sense of Coherence, and Motivational Climate as predictors of Perceived Physical Competence
Kokkonen, Juha; Kokkonen, Marja; Liukkonen, Jarmo; Watt, Anthony (Malmö university, 2010)The purpose of the present study was to investigate the extent to which children's goal orientation, sense of coherence (SOC), and perceptions of the motivational climate in PE accounted for their perceived physical ... -
Finnish Matriculation Examination, National Curriculum, and teachers’ attitudes, perspectives, and practices : when the two assessment cultures meet
Leontjev, Dmitri (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)The Finnish National Core Curriculum (NCC) and the Matriculation Examination (ME) are likely to shape what happens in classrooms around Finland, including classroom assessment. The present study aimed at exploring English ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.