Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia yksityisyysrajoista ja niiden hallinnasta Instagramissa
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tieteellisen tutkielman tavoitteena on kuvata ja ymmärtää viestinnän ammattilaisten käsityksiä yksityisyysrajoista Instagramissa ja kuinka he hallitsevat näitä rajoja kyseisessä sovelluksessa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja havainnoinnilla keväällä 2018. Tutkimusta varten haastateltiin seitsemää viestinnän ammattilaista, joiden henkilökohtaisista Instagram-profiileista keskusteltiin ja joita myös tarkasteltiin. Tutkimuksen teoriapohjana toimi Sandra Petronion yksityisyyden hallinnan teoria (2002), mutta analyysi toteutettiin teoriaohjautuvan ja aineistolähtöisen analyysin välimuotona.
Viestinnän ammattilaiset merkityksentävät yksityisyysrajat Instagramissa keinoksi hallita itsestään jaettavaa tietoa, luonteeltaan muuttuviksi ja osaksi viestinnän asiantuntijuutta. He hallitsevat näitä rajoja työtä ja vapaa-aikaa yhdistäen tai erottaen, itsestä annettavaa mielikuvaa rakentaen, viestinnän osaamistaan kasvattaen ja vuorovaikutussuhteitaan kehittäen. Yksityisyysrajat ovat luonteeltaan yksilöllisiä, mutta myös vahvasti sosiaalisia. Viestinnän ammattilaiset tunnistavatkin yksityisyysrajojensa olevan monien odotusten ja vaikutusten alaisia, mikä aiheuttaa heissä ristiriitaisiakin kokemuksia yksityisyyden hallinnan näkökulmasta. Viestinnän ammattilaisten yksityisyyden hallinta Instagramissa tasapainoileekin yksilön itsensä ja muiden palvelemisen sekä harkitun ja spontaanin julkaisemisen välillä.
Tämä tutkimus antaa ymmärrystä yksityisyydelle annetuista yksilöllisistä merkityksistä ja sen hallitsemistavoista yksityisyysasetuksiltaan joustavissa sosiaalisen median kanavissa kuten Instagramissa. Työyhteisöjen ja ammattikuntien kokemat odotukset henkilökohtaisten sosiaalisen median profiilien sisällöntuotannolle nostavat esiin monia eettisiä ja käytännöllisiä kysymyksiä. Tutkimustuloksia voidaan soveltaa eri aloille ja tuloksia voidaan hyödyntää erilaisissa työyhteisöissä muun muassa työhyvinvoinnin ja tasa-arvon edistämiseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinnästä
Nevalainen, Julia (2020)Tässä maisterintutkielmassa tavoitteena oli kuvata viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioidensa kriisiviestinnästä. Tavoitteena oli myös kuvata kriisiviestinnän käytänteitä viestinnän ammattilaisten ... -
Yksityisyyden hallinta blogeissa : lifestylegenressä tunnetuksi tulleiden bloggaajien käsityksiä yksityisyyden hallinnastaan
Nordström, Laura (2017)Blogit ovat vakiinnuttaneet asemansa suosittuina teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen ympäristöinä, joissa yhdistyvät tunnettuuden, ammattimaisuuden ja kaupallisuuden aspektit. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää ... -
”Meemit on ihmisiltä ihmisille” : Instagramissa toimivien meemitilien ylläpitäjien käsityksiä yhteiskunnallisista meemeistä vaikuttamaan pyrkivänä viestintänä
Niininen, Lassi (2023)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata Instagramissa toimivien meemitilien ylläpitäjien käsityksiä yhteiskunnal- listen meemien vaikuttavuutta edistävistä keinoista ja yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. Tutkielman ... -
Asiakkaiden kokemuksia sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä : sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksilöllisyyden ja yksityisyyden toteutuminen odotustiloissa
Poth, Helena (2020)Tutkielman tarkoituksena on sosiaalipalvelujen odotustilojen tarkastelu asiakasnäkökulmasta. Tutkielmani perustana on sosiaalihuoltolain (1301/2014) § 30, jossa säädetään sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä. ... -
#WORKINGWITHPRIDE : kriittinen diskurssianalyysi Helsinki Pride yhteistyökumppaneiden vastuullisuusviestinnästä Instagramissa
Haapaniemi, Lydia (2023)Tämän maisterintutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa vastuullisuusviestinnästä, auttaa ymmärtämään millaisilla diskursseilla yritysvastuuta tuotetaan sosiaalisessa mediassa sekä millä tavoin nämä diskurssit representoivat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.