Extreme metal and the grotesque : utilization of pathological imagery in the early album covers of Carcass (1987-1989)
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielma käsittelee äärimetallin alakulttuurin representatiivisten konventioiden ja groteskin kuvaperinteen välisiä yhteyksiä. Tätä laajempaa kysymystä lähestytään tarkastelemalla groteskin ilmentymiä englantilaisen äärimetalliyhtye Carcassin varhaisissa levynkansissa.
Carcassin levynkansien ja groteskin taiteen välisten visuaalisten teemojen yhteyksien lisäksi tutkielmassa tarkastellaan näiden kahden yhteyttä myös sosiokulttuurisesta näkökulmasta käsin. Näitä sosiokulttuurisia prosesseja tarkastellaan hyödyntämällä liminaalisiin kulttuurisiin ilmiöihin ja alakulttuuriseen toimijuuteen liittyviä teoreettisia malleja ja käsitteitä.
Tutkielman tulokset osoittavat että groteski ilmenee Carcassin levynkansissa pääosin epätyypillisten visuaalisten aihioidien, liioitellun ja fantastisen ilmaisun sekä tabuaiheiden representaation kautta. Carcassin levynkansitaiteet eivät kuitenkaan täysin sovi aiempiin käsityksiin siitä, mitä eri funktioita groteskilla ja abjektilla on äärimetallin alakulttuurissa, sillä Carcassin representaatioiden taustalla vaikuttaneet motiivit ovat monella tapaa eroavia alakulttuurin konventioista.
Tutkielma osoittaa että groteskin käytön pääsääntöiset funktiot äärimetallin alakulttuurille liittyvät symboliseen voimaantumiseen, joka saavutetaan epätyypillisten ja transgressiivisten representaatioiden kautta, jotka toimivat vastavoimina konventionaalisen kulttuurin normeille. Nämä representatiivisella tasolla toimivat transgressiot heijastelevat äärimetallin alakulttuurin laajempia käytäntöjä ja sosiokulttuurista dispositiota, joskin ne ovat monesti ilmaisultaan metaforisia, kärjistettyjä tai fantastisia.
...
This thesis examines the relationship that the representational conventions of the extreme metal subculture have with the grotesque image tradition. This broader question is approached through examining the grotesque in the early album covers of the British extreme metal group Carcass.
In addition to examining the visual motifs, the relationship between the Carcass’s album covers and the grotesque is examined from a socio-cultural perspective as well. The socio-cultural processes are examined through theoretical formulations and concepts that are pertinent to liminal cultural phenomena and subcultural activity.
The findings of this thesis indicate that the grotesque is embodied in the album covers of Carcass primarily through the use of unconventional visual motifs, exaggerated and fantastical expression and the representation of taboo themes and image subjects. However, the album covers of Carcass do not fully fit in with the prior conceptualizations regarding the functions that the grotesque has for the extreme metal subculture, as the motives that underpin their representations are in many ways divergent from the conventions of the subculture.
This thesis suggests that the primary functions for the use of the grotesque has for the extreme metal subculture are related to the attainment of symbolic power, which is achieved through unconventional and transgressive representations that subvert the norms of conventional culture. These representational subversions seem to reflect the wider practices and socio-cultural disposition of the extreme metal subculture, although they are often metaphoric, exaggerated or fantastical in their expression.
...
Asiasanat
extreme metal metal Carcass album cover album sleeve transgression abject pathology gore äärimetalli metalli levynkansi levynkansitaide alakulttuuri transgressio abjekti patologia albumit (äänitteet) väkivalta kollaasit groteski representaatio musiikki populaarikulttuuri kansitaide osakulttuurit punk (kulttuuri) albums (recordings) violence (activity) collages grotesque representation (creation related to information) music popular culture cover art subcultures punk
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sublime and grotesque : exploring the liminal positioning of clowns between oppositional aesthetic categories
Ylönen, Susanne C.; Keisalo, Marianna (Routledge, 2020)The horror clown is a potential rooted in the liminalities that are an integral part of the clown figure per se. Drawing on anthropological work and the study of popular culture, this paper argues that clowns can be placed ... -
Puuterilumen lumo : tutkimus lumilautailukulttuurista
Hänninen, Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2012) -
Using recorded audio feedback in multi-cultural higher e-education : How do academics experience? A thematic network analysis
Heimbürger, Anneli; Keto, Harri; Turunen, Jari (IOS Press, 2020)The aim of our study is to shed light on how academics experience using recorded audio feedback (RAF) as a feedback method in multi-cultural higher e-Education context. We adopted a qualitative content analysis approach, applying ... -
Social networks : promoting Mexican popular cultures and building a participatory culture
Montes Vega, Diana (2012)For over 30 years, the General Direction of Popular Cultures has been in charge of promoting, preserving, and disseminating the cultural diversity of Mexico, regarding indigenous and popular cultural practices. With the ... -
Gradual Changes to Discipline : A Case Study of Punishment Records and Corporal Punishment in Three Schools in Finland After the 1872 School Order Act
Puranen, Karoliina; Roitto, Matti (Department of Historical, Philosophical, and Religious Studies, Umeå universitet, 2018)Punishment and violence in the history of education have been covered in numerous schol- arly works, but most of them have relied heavily on what might be considered normative sources such as regulations, legislation, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.