"Maailma muuttuu muruseni": Tablet-laitteiden hyödyntäminen esiopetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella tablet-laitteiden kotouttamista esiopetukseen. Erityisesti tarkoituksena oli selvittää, miten lastentarhanopettajat kuvaavat tablet-laitteiden merkitystä omassa työssään sekä miten tablet-laitteita hyödynnetään esiopetuksen pedagogisessa toiminnassa. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla esiopetusryhmien tablet-laitteiden käyttöä sekä toteuttamalla neljä puolistrukturoitua teemahaastattelua lastentarhanopettajille. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti temaattista analyysia soveltaen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tablet-laitteiden hyödyntäminen esiopetuksessa vaatii varhaiskasvattajilta perehtymistä ja kouluttautumista. Opettajat kuvasivat tablet-laitteiden tulon lähes täysin positiivisena asiana. Tosin työyhteisöissä ilmeni vastustusta tablet-laitteita kohtaan. Tulosten perusteella tablet-laitteiden tulo edistää lastentarhanopettajien ammatillista kehittymistä, virkeyttä ja motivaatiota työtä kohtaan. Lisäksi lastentarhanopettajat kuvasivat tablet-laitteita merkityksellisinä oppimisvälineinä lapsille. Tablet-laitteita hyödynnettiin monipuolisesti sekä lasten vapaassa käytössä että aikuisten ohjaamana.
Tablet-laitteiden kotouttaminen esiopetukseen vaatii laajempaa varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin muutosta ja teknologian ottamista osaksi rutiineja. Tietoa tablet-laitteista ja niiden tarkoituksenmukaisesta pedagogisesta hyödyntämisestä tarvittaisiin lisää. Tablet-laitteiden avulla voidaan kehittää varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria sekä tukea lasten oppimista ja lastentarhanopettajien ammatillista kehittymistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28107]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tablet-laitteiden käyttö opetuksessa ja niiden opetuskäytön tukeminen
Natunen, Teemu (2013)Opettajat käyttävät tablet-laitteita monilla eri tavoilla mutta tiedonhaku on selkeästi laitteen yksi suurimmista käyttötavoista. Tutkimusten mukaan opettajat tietävät, kuinka laitteita käytetään mutta heiltä puuttuu tieto ... -
Tablettilaitteiden pedagoginen hyödyntäminen esiopetusryhmissä : lastentarhanopettajien kokemuksia tablettien käytöstä
Hannula, Ila (2016)Hannula, Ila. 2016. Tablettilaitteiden pedagoginen hyödyntäminen esiopetusryhmissä. Lastentarhanopettajien kokemuksia tablettien käytöstä. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden ... -
Tablet-tietokoneiden käyttö ihmisen biologian opetuksessa : tapaustutkimus 9. luokan oppilailla
Hytönen, Teija (2015)Tutkimuksessa selvitettiin tablet-tietokoneiden opetuskäytön vaikutuksia bio-logian sisältötietojen oppimiseen ja syvällisempään ymmärtämiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia vaikutuksia tablet-tietokoneiden käytöllä on ... -
Tablet-tietokoneet 4. luokan musiikinopetuksessa ja oppilaiden vapaa-ajalla
Hönö, Anni (2015)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä musiikkitoimintaa oppilaat tekevät vapaa-ajallaan ja millainen tablet-tietokoneilla harjoitettu koulun musiikkitoiminta siirtyy oppilaiden vapaa-aikaan. Tavoitteena on myös ... -
”Tää on ollut ihan paras mupevuosi mitä mulla on koskaan ollut. Hauskoin.” : toimintatutkimus 11–15-vuotiaiden oppilaiden tablet-laitteiden yhteistoiminnallisesta käytöstä musiikin hahmotusaineiden opetuksessa
Virtanen, Katariina (Jyväskylän yliopisto, 2022)This dissertation is set in a time of historical change in terms of curriculum reform and the use of technology in education. The collection of data for this study took place in 2017, shortly before the new curriculum was ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.