Lukiolaisten käsitykset pyörimisliikkeen mekaniikassa
Tutkimuksessa etsittiin yleisiä harhakäsityksiä, joita suomalaisilla lukio-opiskelijoilla
on pyörimisliikkeen mekaniikasta. Oppilaiden käsitysten tutkimista
varten laadittiin monivalintatesti. Suurimmassa osassa testin tehtävistä opiskelijan
piti perustella valitsemansa vastausvaihtoehto. Lopuksi lukiolaisilla
havaittuja käsityksiä vertailtiin aiemmissa pyörimisliikkeen mekaniikkaa käsittelevissä
tutkimuksissa paljastuneisiin harhakäsityksiin. Tutkimuksen perusteella
lukio-opiskelijoilla havaittiin aiemman kaltaisia harhakäsityksiä ja
ongelmia erityisesti kitkaa käsittelevissä aiheissa, pyörimisliikkeen mallien
soveltamisessa suoraviivaiseen liikkeeseen sekä vierimisessä. Upper secondary school students' common misconceptions on rotational mechanics
were studied using a multiple-choice test made for the purpose. In
most of the questions students were required to justify their choices. Finally
the results were compared to students' misconceptions found earlier in
studies on rotational mechanics. According to the results the Finnish upper
secondary school students have certain misconceptions similar to those
found in the previous studies. Misconceptions were found especially about
the topics concerning friction, applications of rotational motion concepts in
rectilinear motion, and rolling motion.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukiolaisten virhekäsityksiä kemiallisesta tasapainosta
Inkala, Tuomas (2005) -
Lukiolaisten käsityksiä aineen rakenteesta
Kautto, Jari-Petteri (2007) -
Lukiolaisten taustakäsityksistä ja tehtävien esitystapojen hallinnasta mekaniikassa
Talikka, Aku (2010)Oppilaiden vaikeudet fysiikassa voivat liittyä käsitteellisen ymmärtämisen lisäksi esimerkiksi tehtävän esitysmuotoon eli representaatioon: sisällöltään samanlaisiin kysymyksiin, jotka ilmaistaan eri representaatioilla, ... -
Näkökulmia filosofian opettamiseen : John Deweyn kasvatusfilosofian lähtökohdat, lukiolaisten mielipiteet filosofian oppikirjoista ja opettamisesta sekä lukiolaisten ontologiset sitoumukset
Törnroos, Siru (2009)Pro gradussa hahmottelen kuvaa filosofian opetuksesta sekä opiskelijoiden mielipiteistä sitä kohtaan lukiossa. Pääpaino on John Deweyn kasvatusfilosofian yhdistämisellä lukiolaisten omiin mielipiteisiin heidän omista ... -
Representaatiot ja virhekäsitykset lukion mekaniikassa
Leppänen, Timo (2012)Fysiikan opiskelussa olennaisena osana ovat erilaiset tiedon esitysmuodot eli represen-taatiot. Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että representaatioiden osaaminen on edellytys fysiikan käsitteiden oikealle ymmärrykselle. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.