Luennolla lusimassa? : luennolla istuminen, itsenäinen opiskelu ja tenttiosaaminen
Nieminen, M., & Rajala, L. (2015). Luennolla lusimassa? : luennolla istuminen, itsenäinen opiskelu ja tenttiosaaminen. Kansantaloudellinen aikakauskirja, 111(3), 354-360. http://www.taloustieteellinenyhdistys.fi/wp-content/uploads/2015/09/nieminen-rajala.pdf
Published in
Kansantaloudellinen aikakauskirjaDate
2015Copyright
© Tekijät & Kansantaloudellinen Yhdistys, 2015.
Artikkelissa tarkastellaan sitä, ketkä menestyvät taloustieteen kurssin tentissä. Tilastoaineiston avulla voimme
kontrolloida useita taustamuuttujia ja tutkia, onko luentoläsnäololla tai itsenäisellä opiskelulla vaikutusta
tenttiosaamiseen. Tutkimusasetelman tekee poikkeukselliseksi se, että kurssin jokainen luento muodostaa oman
itsenäisen kokonaisuuden. Tämän lisäksi opiskelijoiden läsnäoloa, itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja tenttipisteitä
mitataan luentokohtaisesti. Opiskelijat itse arvioivat kurssin opetuksen kauttaaltaan varsin korkeatasoiseksi.
Tästä huolimatta luentoläsnäololla ei ole vaikutusta tenttipisteisiin, mikäli opiskelijoiden lähtötasoa
kontrolloidaan. Ainoastaan itsenäisellä opiskelulla vaikuttaisi olevan positiivinen vaikutus tenttimenestymiseen.
Publisher
Kansantaloudellinen YhdistysISSN Search the Publication Forum
0022-8427Keywords
Original source
http://www.taloustieteellinenyhdistys.fi/wp-content/uploads/2015/09/nieminen-rajala.pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25243252
Metadata
Show full item recordCollections
- Kauppakorkeakoulu [1270]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Läsnäolon tärkeys : opiskelijoiden läsnäolo, siihen vaikuttavat tekijät ja läsnäolon vaikutus oppimistuloksiin
Mäenpää, Tatu (2015)Opiskelijoiden läsnäolon ja oppimistulosten yhteyttä on tutkittu paljon. Opiskelijat saavuttavat parempia oppimistuloksia, mikäli he ovat useammin paikalla luennoilla. Yleisimpiä syitä poissaoloon ovat muiden opintojen ... -
Critical Exploration of Flexible Delivery
Isomöttönen, Ville; Viinikainen, Ari; Tirronen, Ville (IEEE, 2020)This work-in-progress research article presents an introductory qualitative study on students' perceptions of a flexibly delivered, modular computer science course. Many contemporary approaches to education rely in various ... -
Itsenäistä opiskelua vai yhdessä oppimista? : opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta
Valkonen, Maria (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen pääaineopiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopistolla käytetyistä opetus- ja opiskelumenetelmistä. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti ... -
Scaffolding self-regulated learning from causal-relations texts : Diagramming and self-assessment to improve metacomprehension accuracy?
Pijeira-Díaz, Héctor J.; van de Pol, Janneke; Channa, Faisal; de Bruin, Anique (Springer, 2023)The accuracy of students’ relative comprehension judgments when reading texts is typically rather low. This has been ascribed to students grounding their comprehension judgments on cues that are not diagnostic of their ... -
Opintojen sujuminen ja tuen saaminen ammattikorkeakouluopiskelijalla, jolla on ADHD-oireita
Puskala, Hanna-Liisa (2021)Proseminaarityön tarkoituksena oli tutkia yhden ammattikorkeakoulun opiskelijoiden, joilla on ADHD-oireita, opintojen sujumista ja tuen saamista. Tarkoituksena oli selvittää mitkä tekijät ovat vaikeuttaneet opintojen ...