Venäjänkielisten maahanmuuttajaoppilaiden suomen kielen taito ja siihen kytkeytyvät tekijät
Päivämäärä
2015Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää venäjänkielisten alakoulua käyvien
maahanmuuttajaoppilaiden suomen kielen taitoa. Tutkimuksessa selvitettiin
puheen ymmärtämisen ja tuottamisen sekä kielellisen muistin tasoa ja puheen
ymmärtämiseen ja tuottamiseen liittyviä vaikeuksia. Lisäksi tutkittiin puheen
ymmärtämiseen ja tuottamiseen eli suulliseen kielitaitoon yhteydessä olevia
tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Niilo Mäki Instituutin ja Oppimis- ja
ohjauskeskus Onervan kanssa. Tutkimus oli määrällinen tutkimus, johon osallistui
38 oppilasta, heidän vanhempansa ja opettajansa. Aineisto kerättiin kolmella
eri menetelmällä: oppilaiden tekemillä tietokoneavusteisilla tehtävillä
sekä opettajien ja vanhempien kyselylomakkeilla. Kaikki menetelmät olivat vastakehiteltyjä
ja niitä käytettiin nyt ensimmäistä kertaa.
Päätuloksena havaittiin maahanmuuttajaoppilaiden suomen kielen suullisen
taidon olevan hyvä. Lisäksi tutkimus osoitti, että tukimuotojen saannilla oli
yhteys oppilaiden suomen kielen taitoon: esimerkiksi S2-opetusta saavat olivat
kielitaidoltaan heikompia kuin oppilaat, jotka eivät saaneet kyseistä tukea.
Voidaankin sanoa, että kouluissa oli onnistuttu tuen tarpeen tunnistamisessa
ja tuen kohdistamisessa juuri sitä tarvitseville. Hyvän tuen saaminen oli
todennäköisesti edistänyt oppilaiden suomen kielen kehittymistä. Maahanmuuttajien
määrän jatkuvasti lisääntyessä kouluissa onkin entistä tärkeämpää
kiinnittää huomiota oppilaiden kielitaidon kehittymisen tukemiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28103]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
New data, benchmark and baseline for L2 speaking assessment for low-resoure languages
Kurimo, Mikko; Getman, Yaroslav; Voskoboinik, Ekaterina; Al-Ghezi, Ragheb; Kallio, Heini; Kuronen, Mikko; von Zansen, Anna; Hilden, Raili; Kronholm, Sirkku; Huhta, Ari; Linden, Krister (International Speech Communication Association, 2023)The development of large multilingual speech models provides the possibility to construct high-quality speech technology even for low-resource languages. In this paper, we present the speech data of L2 learners of Finnish ... -
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
Co-design focused, participatory approach to exploring a serious game with teachers of adult migrants with limited/interrupted formal education experience
Malessa, Eva (Vilnius University, 2022)My current study focuses on late literacy and second language learning and teaching of adult migrants in Finland. Learners with limited/fragmented educational experiences who are learning to read and write for the first ... -
Venäläistaustaisten maahanmuuttaoppilaiden kielellisten haasteiden tunnistaminen : pilottitutkimus seulovan arviointivälineistön käytöstä
Räty, Anna (2015)Tällä pilottitutkimuksella oli kaksi tavoitetta. Ensimmäisenä tavoitteena oli arvioida venäjää äidinkielenään puhuvien maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kielellisten taitojen arviointiin kehiteltyjen välineiden ... -
Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa
Fahlström, Piia (2023)Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä perusopetuksessa on jatkuvassa kasvussa ja valmistavan ja S2 -opetuksen perustana on suomen kielen opiskelu ja oppiminen. Valmistavassa opetuksessa nimensä mukaisesti valmistetaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.